Västsverige satsar på kajakturism

Att paddla havskajak bland västkustens klippor och skär är redan en populär aktivitet hos många svenskar. Nu hoppas Västsvenska Turistrådet och VisitSweden att upplevelsen ska locka till sig fler utländska besökare. På lördag 22 september anländer 42 internationella journalister, inköpare och researrangörer för en visningsresa.

Förutom paddling i Bohusläns skärgård så ska gästerna bland annat fiska hummer norr om Fjällbacka – en plats känd tack vare författaren Läckbergs succé utomlands. Gruppen stannar i fyra dagar och har två olika program att välja mellan; ”Pure” för den äventyrslystna som vill sova under bar himmel och ”Soft” för den som vill kombinera kajakpaddling med ett bekvämt boende.

-  Det här är en långsiktig satsning från Västsvenska Turistrådet och vårt mål är att Västsverige blir den ledande regionen i Europa när det kommer till paddling. Bohuslän har en otroligt vacker kust och bara en timme därifrån ligger Dalslands sjöar och kanaler, säger Ann-Charlotte Carlsson, marknadsansvarig på Västsvenska Turistrådet.

Sammanlagt är det 15 journalister och bloggare, 17 researrangörer och 10 inköpare av outdoor-utrustning från UK, Danmark, Tyskland, Holland, USA, Österrike, Frankrike, Spanien, Italien och Japan som kommer på besök för att uppleva det bästa av västkusten. De flesta aktiviteter kommer att ske med havskajaken på en armlängds avstånd.

Resan arrangeras i samverkan mellan Västsvenska turistrådet, VisitSweden och Scandinavian Outdoor Group.

- Vi ser att intresset för paddling växer kraftigt i Europa och välkomnar Västsvenska Turistrådets och VisitSwedens satsning på kajakturism. Tillsammans med svenska outdoor- företag skapar vi större intresse på de gemensamma utlandsmarknaderna, säger Martin Kössler från Scandinavian Outdoor Group.

Resan är en del av ett större koncept, Academy of Sweden, där VisitSweden visar det bästa Sverige har att erbjuda inom olika ämnesområden och regioner.

- Genuina naturupplevelser i orörd miljö ligger högt på listan över vad utländska besökare efterfrågar. Vi vill genom en sådan här resa öka kunskapen om vad Sverige har att erbjuda, säger Maria Ziv, Marknadsdirektör på VisitSweden.

För mer information om Västsvenska Turistrådetwww.vastsverige.com

För ytterligare information | kontakta