Fortsatt stigande priser under säsongens avslutade auktion

Det rådde förlig vind vid Turkistuottajat Oyj:s sista auktion för försäljningssäsongen 2009–2010, som samtidigt var den första för räkenskapsperioden som inleddes den 1.9.2010. Värdet på den totala försäljningen var 103 miljoner euro och under fem dagar inbringade auktionen 77,3 miljoner euro i exportintäkter till Finland.

Under auktionen bjöds ut drygt 700.000 Saga® mink-, drygt 830.000 Saga® räv-, drygt 40.000 Saga®- finnsjubbskinn samt drygt 50.000 karakul-lammskinn. Så gott som alla skinn såldes.

Medelpriset på de finska rävskinnen av normal kvalitet var 105 euro, vilket är nästan dubbelt så mycket jämfört med motsvarande auktion i fjol.

Utbudet på rävskinn var rekordstort, det är 20 år sedan ett lika omfattande sortiment av rävskinn senast bjöds ut vid bolagets auktioner. Som en följd av att blårävpriserna stadigt har stigit under hela säsongen har fryslagren nu tömts, vilket innebär att under kommande försäljningssäsong beräknas 20 procent färre blårävskinn bjudas ut till försäljning.

Utbudet på ca 700.000 Saga®- minkskinn såldes till så gott som hundra procent till nuvarande höga internationella prisnivåer.

Över 400 köpare från samtliga marknadsområden deltog i auktionen.

Nästa auktion ordnas i Vanda den 20 – 22.12.2010.

TURKISTUOTTAJAT OYJ

Tilläggsuppgifter: Informations- och samhällsansvarsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel. 050 512 0322