Rävskinnspriserna steg ytterligare vid Turkistuottajat Oyj:s inledande auktion för försäljningssäsongen

Pälsens starka position inom modekollektionerna, det kalla vädret på huvudmarknadsområdena och det klara uppsvinget på marknaderna i Ryssland skapade en livlig efterfrågan vid Turkistuottajat Oyj:s första auktion för försäljningssäsongen 2010/2011. Värdet på den totala auktionsförsäljningen var 80 miljoner euro (42 miljoner euro i december 2009).

Som normalt vid decemberauktionen var utbuden begränsade. Bland annat bjöds ut drygt 630.000 Saga®- mink-, 250.000 Saga®- räv-, 17.000 Saga®- finnsjubbskinn samt drygt 300.000 karakul-lammskinn. Så gott som alla skinn såldes.

Rävskinnspriserna steg klart. Prisnivån på blårävskinnen steg ca 10 procent jämfört med noteringarna vid bolagets auktion i september. Medelpriset var knappt 117 euro. Medelpriset på de finska blårävskinnen var drygt 119 euro.

De Saga®- minkskinn som bjöds ut under de första auktionsdagarna såldes till så gott som hundra procent till den nuvarande höga internationella prisnivån. Alla typvisa medelpriser finns tillgängliga på bolagets nätsidor www.ffs.fi.

I auktionen deltog ett rekordantal på nästan 450 kunder från samtliga marknadsområden. Försäljningen fördelade sig jämnare än tidigare mellan alla marknadsområden – Ryssland, Hongkong/Kina, Turkiet, Grekland – och de internationella modehusen.

Prisnivån vid de kommande huvudauktionerna i mars och juni är framför allt beroende av resultaten från inkommande vinters detaljhandelsförsäljning. Nästa auktion ordnas i Vanda den 21-25.3.2010.

TURKISTUOTTAJAT OYJ

Tilläggsinformation: Informations- och samhällsansvarsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel 050 512 0322

Turkistuottajat Oyj är världens enda pälsauktionsbolag, som erbjuder till hundra procent certifierade skinnutbud. Under räkenskapsperioden 2009/10 uppgick värdet på Turkistuottajat Oyj-koncernens totala försäljning till 441,8 MEUR och omsättningen till 45 MEUR. Våra huvudmarknadsområden är Europa, Ryssland och Fjärran Östern. Turkistuottajat Oyj är det enda pälsauktionsbolag som säljer pälsskinn berättigade till varumärket Saga®. www.ffs.fi

Taggar: