• Turkistuottajat/

TURKISTUOTTAJAT OYJ HAR UPPNÅTT ETT PRELIMINÄRT AVTAL GÄLLANDE PRISET PÅ SAGA DESIGN CENTER- FASTIGHETEN OCH VARUMÄRKENA

Turkistuottajat meddelade 16.5.2011 om förhandlingarna mellan medlemmarna i dess intressebolag, det danska andelslaget Saga Furs of Scandinavia (SAGA), gällande förändringar i anslutning till SAGA-samarbetet.

Förhandlingarna mellan SAGAs medlemmar har framskridit och vid dessa har en preliminär överenskommelse uppnåtts om att Turkistuottajat Oyj av SAGA skulle köpa den av SAGA ägda Design Center -fastigheten för ett kontant pris på 4 miljoner euro samt SAGA-varumärkena för ett kontant pris på 1,5 miljoner euro. Förverkligandet av arrangemangen förutsätter fortfarande bl.a. att medlemmarnas och SAGAs beslutande organ förhandlar om och godkänner de slutliga avtalsvillkoren.

I enlighet med tidigare publicerad information beräknas SAGAs medlemmar, inklusive Turkistuottajat Oyj, och andelslaget SAGA fatta sina egna bindande beslut i anslutning till arrangemangen i juni 2011.

Ifall de ovan nämnda arrangemangen förverkligas inverkar detta inte på de av Turkistuottajat Oyj publicerade översikterna över innevarande räkenskapsperiod eller på bolagets ekonomiska rapportering.

TURKISTUOTTAJAT OYJ
Tilläggsinformation: Verkställande direktör Pertti Fallenius, tel. (09) 8498 334, informations- och samhällsansvarsdirektör Päivi Mononen-Mikkilä, tel. 050 5120 322

Turkistuottajat Oyj är världens enda pälsauktionsbolag, som erbjuder till hundra procent certifierade skinnutbud. Under räkenskapsperioden 2009/10 uppgick värdet på Turkistuottajat Oyj-koncernens totala försäljning till 441,8 MEUR och omsättningen till 45 MEUR. Våra huvudmarknadsområden är Europa, Ryssland och Fjärran Östern. Turkistuottajat Oyj är det enda pälsauktionsbolag som säljer pälsskinn berättigade till varumärket Saga®. www.ffs.fi