Fiberdata tecknar avtal med SSAB Tunnplåt om uppbyggnad av nya driftnätverk

Fiberdata tecknar avtal med SSAB Tunnplåt om uppbyggnad av nya driftnätverk TurnITs dotterbolag Fiberdata har tecknat avtal med SSAB om uppbyggnad av helt nya nätverk för industrierna i Borlänge och Luleå. Avtalet omfattar ett helhetsåtagande vars ordervärde uppgår till cirka 15 Mkr. Nätverken ska vara klara i juni 2002. Helhetsåtagandet innebär att Fiberdata ansvarar för allt från leverans av utrustning till installation, driftsättning, utbildning och support. Avtalet omfattar även konvertering av Borlänges "Token Ring"-nätverk till Ethernet. - Vi ställer höga krav på driftsäkerhet och vi har sökt efter den bästa tekniska lösningen, både i dag och för framtiden. Nätverken är färdiga för ip-telefoni och byggda för att utvecklas med vår verksamhet. Vi gör den bedömningen att Fiberdata har erfarenheten och kunnandet för den här typen av uppdrag och att de ska leverera ett nät som motsvarar våra krav, säger Tommy Löfgren informationschef för SSAB Tunnplåt AB. Nätverken täcker både drifts- och administrationssystem. Fiberdata har tidigare levererat nätverksutrustning till SSAB Tunnplåt i Luleå. De nya nätverken uppfyller alla krav på driftsäkerhet och ger möjlighet att övervaka och kontrollera både nätverk och drift som tidigare saknats. - Det här är ett mycket viktigt avtal både för Fiberdata som helhet och för Fiberdata Nord. Driftstopp inom industrin kan innebära enorma kostnader och SSAB Tunnplåts förtroende befäster ytterligare vår position inom processindustrin, som är ett av våra viktigaste affärsområden, säger Torbjörn Eriksen, vd Fiberdata AB. Fiberdata, som grundades 1982, bygger stora nätverk och levererar infrastruktur för data- och telekommunikation. Affärsidén är att vara "bäst i klassen" genom att fokusera på kvalificerade kommunikationslösningar med teknik i den absoluta frontlinjen. En unik möjlighet att kombinera standardlösningar med kundspecifika lösningar ger Fiberdata en speciell position på marknaden. Fiberdata har 220 medarbetare på fjorton orter i Sverige samt i Oslo och omsatte 277 Mkr under 2000. Fiberdata ingår sedan 1996 i TurnIT-koncernen. www.fiberdata.se TurnIT är en av Sveriges större börsnoterade IT-koncerner på OM Stockholmsbörsens O-lista. TurnITs affärsidé är att förädla och utveckla framgångsrika IT-relaterade bolag runt TurnITs affärsområden.. Verksamheten är indelad i fem affärsområden; Supplies, Software, Communication, Consulting och Outsourcing. Därutöver ingår TurnIT Development som investerar i IT-bolag som befinner sig i ett tidigt utvecklingsskede. www.turnit.se SSAB Tunnplåt ingår i koncernen SSAB Svenskt Stål och omsätter 9,5 miljarder SEK. SSAB Tunnplåt är Nordens största tunnplåtstillverkare och ledande i Europa gällande utveckling och tillverkning av höghållfast tunnplåt. Tillverkningskapaciteten är drygt 2,5 miljoner ton per år. För mer information kontakta: - Torbjörn Eriksen, VD Fiberdata AB, Tel: 08-635 95 00, Mobil: 0703-24 95 80, torbjorn.eriksen@fiberdata.se - Kent Karlsson, VD, TurnIT AB, Tel: 08-545 877 30, Mobil: 0702-39 78 97, kent.karlsson@turnit.se - Christina Hillesöy, Informationsdirektör TurnIT AB, Tel: 08-545 877 45, Mobil: 0709-65 02 98, christina.hillesoy@turnit.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/20/20011220BIT01210/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/20/20011220BIT01210/bit0001.pdf