GlobalFun inleder samarbete med Aftonbladet

GlobalFun inleder samarbete med Aftonbladet Svenska GlobalFun med huvudkontor i Göteborg har inlett ett samarbete med Aftonbladet Nya Medier enligt vilket GlobalFun ska tillhandahålla onlinespel och tävlingar på www.aftonbladet.se. Enligt det nya samarbetsavtalet kommer GlobalFun, som ingår i UDS- koncernen, att utveckla och leverera nöjesrelaterade tjänster åt Aftonbladet Nya Medier som kommer att finnas på en ny underavdelningen på www.aftonbladet.se, Sveriges största nyhetsportal. GlobalFun och Aftonbladet Nya Medier kommer tillsammans även att fokusera på nya och avgiftsbelagda underhållningstjänster som är kopplade både till tidningen, sajten och andra distributionssätt av Aftonbladet. - Mobil och interaktiv underhållning såsom dataspel står inför sitt stora genombrott på konsumentmarknaden. Det är jättekul att aftonbladet.se nu startar med online-spel på sajten och samarbetet borgar för en spännande utveckling i framtiden, säger Mats Eriksson, VD, Aftonbladet Nya Medier. Aftonbladet Nya Medier AB är ett företag inom Aftonbladetkoncernen som initierar och driver projekt inom nya mediekanaler. Företaget driver och utvecklar aftonbladet.se, som är Sveriges ledande nyhetsportal på internet med 1,6 miljoner unika besökare per månad och cirka en miljon besök varje vardag. Aftonbladet Nya Medier distribuerar också nyheter via digital-tv, webbradio, webb-tv, wap, handdator och text-tv (Kanal5). Antalet medarbetare är cirka 55 personer - journalister, säljare, tjänstemän och tekniker. Resultatet efter finansnetto var 2,1 Mkr år 2000. GlobalFun AB är UDS dotterbolag för on-line dataspel. GlobalFun, som bl a driver en portal för interaktiv underhållning (www.GlobalFun.com), har ett tiotal anställda vid sitt huvudkontor i Göteborg. Hela UDS har totalt cirka 120 medarbetare. OM UDS OCH GLOBALFUN: UDS, Unique Development Studios AB, grundades år 1997 och är i dag en av Nordens ledande spelutvecklare med cirka 120 medarbetare vid huvudkontoret i Norrköping samt i Göteborg, Stockholm och Storbritannien. UDS ägs av grundarna och medarbetarna, samt av Slottsbacken Venture Capital, Nordico Invest, Banc of America Equity Partners, Försäkringsbranchens pensionskassa, Metropolis Technology Investments (MTI) och andra institutionella placerare. UDS har väl etablerade partnerskap med flera av världens ledande förläggare av data-, konsol- och videospel. Bolaget fick nyligen sin största order någonsin, på 21 miljoner kronor för ett dataspel som heter "Core" och som kommer att distribueras världen över genom den tyska förläggaren CDV. UDS är mycket expansivt och har, förutom en snabb organisk tillväxt, även planerat förvärv av mindre bolag verksamma inom utveckling av interaktiv underhållning under 2001. Man vill också nå en större andel egenutvecklade spel, och avser därför att etablera en egen organisation för utgivning av de spel man utvecklar. UDS utvecklar också spel för digital-TV och mobiltelefoner. GlobalFun är ett helägt dotterbolag till UDS som utvecklar och marknadsför interaktiv underhållning för internet och trådlöst internet via t ex en internetportal för spel. Spelportalen www.GlobalFun.com ägs och drivs av GlobalFun AB som är ett bolag vars affärsidé är att utveckla och marknadsföra interaktiv underhållning inom internet och trådlöst internet. I UDS-koncernen ingår också den Stockholmsbaserade dataspelförläggaren AddGames, som marknadsför och distribuerar reklamfinansierade dataspel ('advertainment') för världsmarknaden. Världsmarknaden för datorspel väntas växa med över 70 procent inom fem år (Informa Media Group) och förväntas vara värd 86 miljarder dollar (över 900 miljarder kronor) år 2006. Nya spelkonsoler (t ex Microsofts X- box), en kraftig ökning av onlinespel över internet och mobila enheter samt interaktiv tv, ökad tillväxt på konsoler för onlinespel, ökad bredbandstillgång samt bättre betalningsmodeller som ökar intäktsströmmarna för operatörer och spelutvecklare är några av anledningarna till den snabba ökningen. Marknaden för mobila dataspel online väntas öka till 180 miljarder kronor per år inom fem år och underhållning via mobiltelefoner väntas gå förbi information och kommunikation för att bli den mest lukrativa intäktsströmmen inom s k m-innehåll i världen år 2005 (Datamonitor). För ytterligare information samt recensionsexemplar av tidigare spel kontakta: Bertil Krumnack Verkställande direktör, GlobalFun Tel: 0709 - 62 44 85 E-post: bertil.krumnack@globalfun.com eller Thomas Löfblad Verkställande direktör, UDS Tel: 011 - 12 31 65 Mobil: 0708 - 62 44 63 E-post: thomas.lofblad@uds.se Mats Erikssson Verkställande direktör, Aftonbladet Nya Medier E-post: mats.eriksson@aftonbladet.se Se också våra hemsidor: www.uds.se eller www.globalfun.com samt www.aftonbladet.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/27/20011220BIT00470/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/27/20011220BIT00470/bit0002.pdf