Delårsrapport Q2, 2017

Andra kvartalet (april – juni 2017), koncern

• Intäkterna uppgick till 10,2 MSEK (15,3 MSEK)
  • Bruttoresultat uppgick till 4,6 MSEK (4,4 MSEK)
  • Rörelseresultat efter avskrivningar uppgick till -3,9 MSEK (-2,9 MSEK)
  • Resultat efter skatt uppgick till -4,0 MSEK (-2,9 MSEK)
  • Resultat efter skatt per aktie uppgick till -0,41 SEK (-0,00 SEK)

Halvåret (januari – juni 2017), koncern

• Intäkterna uppgick till 19,8 MSEK (31,4 MSEK)
  • Bruttoresultat uppgick till 9,4 MSEK (8,1 MSEK)
  • Rörelseresultat efter avskrivningar uppgick till -6,4 MSEK (-6,7 MSEK)
  • Resultat efter skatt uppgick till -6,5 MSEK (-6,8 MSEK)
  • Resultat efter skatt per aktie uppgick till -0,66 SEK (-0,01 SEK)

KOMMENTARER TILL RESULTAT

Bolagets nettoomsättning exklusive punktskatter minskade under andra kvartalet 2017, liksom under det första kvartalet, jämfört med motsvarande period 2016. Detta är en följd av det strategiska beslutet från december 2016 att minska legoproduktionen för Constellation Brands dels pga av de mycket låga marginalerna avtalet innebar för bolaget, dels pga konkurrensklausulen i avtalet som helt begränsade bolagets affärsmöjligheter på den amerikanska vodkamarknaden.

Strategin att fasa ut den marginalsvaga legoproduktionen för Constellation Brands och i stället fokusera på att driva bolagets portföljmix med tillväxt på marginalstarka egna varumärken, såsom Shot 4,4, GR8, Blomberg samt även varumärket Biostilla, har börjat ge effekt. I kombination med legoproduktion för nya uppdragsgivare med bättre marginalstruktur visar detta sig genom att bolagets bruttomarginal har ökat till 45% under kvartal 2 2017, jämfört med 29% föregående år.

Kostnadssidan under andra kvartalet 2017 innehåller kostnader av engångskaraktär bl.a. relaterat till flytten av produktionslinjen av förfyllda vinglas från Åhus till Götene, varför resultat efter avskrivningar levererar sämre utfall än föregående år. Full resultateffekt av de kostnadsbesparingar bolaget uppnår i synergieffekt genom konsolideringen i Götene kommer synas under nästa räkenskapsår.

ALLMÄNT

Bolaget fortsätter på inslagen väg med en tydlig ambition att skapa lönsamma affärer genom att utveckla och växa den egna produktportföljen, samt genom nya strategiska säljsamarbeten och nya legoproduktionsuppdrag. I fokus är även att realisera kostnadsbesparingar genom synergier och samordningsfördelar inom bolagsgruppen. 2017 är dock ett omställningsår med kostnader av engångskaraktär och besparingar som ger full effekt under 2018.

En riktad emission om 1,2 miljoner B-aktier till Abelco Investment Group AB, till priset 5,00 kr per aktie, har genomförts. Genom denna får Umida Group en tydlig och större ägare med en ägarandel motsvarande ca 11 procent av kapital och röster. Aktierna utfärdades och registrerades i juli dvs efter rapporteringsperiodens utgång.

MARKNAD & FÖRSÄLJNING

Under andra kvartalet 2017 lanserade bolaget en rad nya produkter, som ett led i strategin att bygga en starkare egen produktportfölj och att stärka marginalerna. Umida Groups produkt Hallon-lakrits relanserades i december 2016 under varumärket Shot 4.4. Under våren utökades Shot 4.4 varumärket med tre nya smaker; Viol-lakrits, Mint samt Ginamon.

Blanddrycken GR8 lanserades sommaren 2016 i smaken Mango & ananas, och sortiment har nu växt med tre nya varianter: Blåbär, Jordgubb & Lime och Svartvinbär & Lingon. Både Shot 4.4 och GR8 säljs från och med Q2 av Umida Groups säljpartner Solera Beverage Group. Bolagets varumärke Blomberg har utvecklats och 12 nya produkter har lanserats på storköksmarknaden, bl.a. flera ekologiska produkter och ett helt nytt produktkoncept - reducerat matlagningssvin. Det nya sortimentet har sålts in och marknadsförts gentemot kunderna på storköksmarknaden.

Umida Group har under perioden vunnit tre upphandlingar på Systembolaget i hög konkurrens, vilket är ett bevis på bolagets förmåga att utveckla produkter av hög kvalitet. Det handlar om Vinfabrikens starkvinsglögg spetsad med Calvados i 50 cl flaska och Vinfabrikens äppelglögg i 75 cl flaska, vilka kommer att lanseras på Systembolaget i november. Vidare har bolaget vunnit en offert för en ekologisk blanddrycksprodukt med tonicsmak i 33 cl burk med lansering 1 december och med 95% marknadstäckning.

Avtal har tecknats med Conaxess Trade AB om marknadsföring, försäljning och distribution av delar av Umida Groups produktsortiment på den svenska marknaden. Conaxess Trade är ett ledande säljbolag med omfattande verksamhet i Sverige men även i flera utländska marknader. Conaxess Trade kommer sälja och marknadsföra matlagningsprodukter under varumärket Blomberg och Monte Flor gentemot storköksmarknaden. De kommer även att sälja och marknadsföra Vinfabrikens alkoholfria glöggsortiment inom dagligvaruhandeln. Avtalet sträcker sig över 5 år och avser den svenska marknaden och innebär en förstärkt sälj- och kundbearbetning för bolagets produkter.

Umida Group har genom sin partner i Storbritannien Bear Smyth Ltd tecknat ett ramavtal med Compass Group UK & Ireland om försäljning av Umida Groups förfyllda vinglas. Compass Group är den ledande catering och serviceoperatören i Storbritannien och Irland med 50.000 anställda och drift på 7000 platser. Ramavtalet gäller UK och Irland och genom avtalet blir Bear Smyth Ltd prioriterad partner för samtliga arenor och events där Compass Group ansvarar för driften av restauranger och barer.

Bolaget att har tecknat ett lego-produktionsavtal med en ny partner, Galatea gällande ett antal alkoholhaltiga drycker.

PRODUKTION

Den planerade flytten av produktionen av de förfyllda vinglasen ”Selected by glass” från Åhus till anläggningen i Götene har genomförts. Under april-juni iordningsställdes lokalerna i Götene för att kunna producera ”Selected by glass”. Flytten av produktionslinjen skedde i slutet av juni och per den sista juni lämnades lokalerna i Åhus helt.

ORGANISATION

Som ett resultat av beslutet att flytta produktionen av de förfyllda vinglasen från Åhus till Götene Vin & Spritfabrik har personal anställd i Åhus lämnat företaget. Produktionschefen Peo Lindén, med 25 års bakgrund från The Absolut Company, har dock utsetts till produktionschef i Götene Vin & Spritfabrik   och är kvar i bolaget som en nyckelresurs.

Organisationen i Götene Vin & Spritfabrik har setts över, och en ny struktur med tydligt ledarskap och ansvarsfördelning har implementerats. Ett beslut om att minska personalstyrkan i produktion i Götene Vin & Spritfabrik med 20% fattades och påbörjades också under andra kvartalet. Vidare har ett arbete med att skapa en mer flexibel och effektiv produktionsprocess inletts.

EKONOMI

Under perioden har uppföljning, rapportering, budgetering och prognosarbete för Umida Groups verksamhet utvecklats och stärkts. Bolaget har också inlett en genomgång och översyn av koncernens affärssystem i syfte att skapa ett gemensamt och effektivt stöd för den finansiella styrningen av verksamheten. Bolaget har även initierat ett program i syfte att stärka intern kontroll och compliance.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER RAPPORTPERIODEN

Conaxess Trade har tagit över försäljningen av Blomberg sortimentet och Monte Flor gentemot storköksmarknaden. De har även påbörjat införsäljningen av Vinfabrikens alkoholfria glögg gentemot dagligvaruhandeln.

Umida Group har förstärkt marknad- och säljorganisationen ytterligare genom att anställa en Key Account Manager, som börjar i början av oktober och kommer arbeta nära bolagets säljpartners Solera Beverage Group och Conaxess Trade.

Produktionen av bolagets förfyllda vinglas har kommit igång i Götene Vin & Spritfabrik, och de första beställningarna har levererats till Storbritannien

ÖVRIG

INFORMATION

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av revisor.

KOMMANDE FINANSIELLA RAPPORTER

•Delårsrapport kvartal 3, 2017  2017-11-30