Lanserar ett flertal nya produkter i samarbete med Solera Beverage Group

Umida Group AB (publ) lanserar flera produktnyheter under de egna varumärkena Shot 4.4 och GR8. Totalt lanseras tre nya smaker per varumärke under våren 2017. Produkterna kommer att säljas av Umidas nya säljpartner Solera Beverage Group i flera olika försäljningskanaler, bland annat hos de nya kunderna Viking Line och Scandlines. Nettoomsättningen för varumärkena Shot 4.4 och GR8 estimeras till c:a 11 MSEK för 2017 för den svenska marknaden, vilket motsvarar en tillväxt på ca 80 procent jämfört med 2016. Potentiell försäljningsvolym på övriga nordiska marknader kommer utvärderas under våren.

Umida Group AB (publ) lanserar under våren 2017 flera intressanta produktnyheter under de två egna varumärkena Shot 4.4 och GR8. Shot 4.4, en spritlikör som dricks som så kallad "shot" eller används som drinkingrediens, lanserades under nytt namn i december 2016. Den sedan tidigare mycket populära smaken Hallon-Lakrits kompletteras nu med tre nya smaker: Viol-Lakrits, Mint samt Ginamon, en spännande kombination av ingefära och kanel. Blanddrycken GR8 lanserades sommaren 2016 med smakkombinationen Mango & Ananas. Nu får den sällskap av de fräscha smakerna Blåbär, Jordgubb & Lime samt Svartvinbär & Lingon. Precis som för den tidigare produkten har de nya GR8-smakerna en stilren förpackningsdesign i den av konsumenterna uppskattade PET-flaskan.

"Det känns superroligt att lansera så många starka nyheter under våra egna varumärken Shot 4.4 och GR8. Vi har ett högt tempo i vårt koncept- och produktutvecklingsarbete och vår chief blender Daniel Henriksson har gjort ett fantastiskt arbete med de nya smakerna. Jag är också mycket nöjd med att vi direkt kan ge vår nya partner Solera en stark portfölj med många nyheter att erbjuda sina kunder." säger Katarina Nielsen, VD för Umida Group AB (publ).

De nya produkterna lanseras under våren och kommer att finnas till försäljning i flera olika försäljningskanaler i samarbete med Umidas nya säljpartner Solera Beverage Group. Som tidigare kommunicerats har ett samarbetsavtal tecknats mellan Umida och Soleras två dotterbolag Multibev och Five Eyes om att sälja Shot 4.4- och GR8-portföljerna på HoReCa-marknaden i Sverige och Shot 4.4 på Travel Retail-marknaden. Five Eyes har redan tecknat avtal med de två kunderna Viking Line och Scandlines, och från och med maj kommer Shot 4.4 att marknadsföras och säljas i dessa mycket attraktiva försäljningskanaler.

Genom de nya försäljningskanalerna och de nya smakerna estimeras nettoomsättningen för Shot 4.4 till 9,5 MSEK och GR8 till 1,5, MSEK, totalt c:a 11 MSEK för 2017 på den svenska marknaden.  Det motsvarar en tillväxt på ca 80 procent jämfört med 2016 då nettomomsättningen för Shot 4.4 och GR8 uppgick till 6,1 MSEK. Detta är ett estimat för 2017 och ingen garanterad försäljning.

Katarina Nielsen, VD, Umida Group AB (publ)

Telefon: +46 (0)70-759 08 90

Denna information är sådan information som Umida Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 april 2017.