Startups från Västerbotten lockar investerare

Pressmeddelande från Uminova Innovation
Den 2 februari är det dags för Biotech Umeå Investment Day. Ett arrangemang som har expanderat för varje år och där Västerbottens life science-företag får möta potentiella investerare och partners.

– Vi räknar med att genomföra uppemot 80 mötessessioner mellan bolag och investerare, säger Karin Borge Renberg, marknadskoordinator på Biotech Umeå.

Investerardagen som arrangeras i samband med Västerbottensdagarna på Grand Hôtel – en årligen återkommande nationell mötesplats i Stockholm för Västerbottens näringsliv.

Många investerare
Investerardagen ger företag möjligheten att visa upp och pitcha affärsidéer och innovationer för investerare – och samtidigt knyta nya och värdefulla affärskontakter. Under dagen förväntas uppemot 80 partneringsessioner äga rum med potential att generera nya samarbeten och partnerskap. Sedan starten 2010 har antalet deltagande investerare mer än fyrdubblats.

– Intresset från investerarna var rekordstort förra året då vi hade ett 30-tal investerare som deltog. Att vi i år kan återupprepa det känns jättekul och samtidigt är det verkligen en kvalitetsstämpel på det vi skapar i regionen, säger Karin Borge Renberg.

Nära kontakt
Ett av bolagen som deltar med sina innovationer är QureTech Bio som jobbar med läkemedel för att motverka antibiotikaresistens och infektionssjukdomar.

– Biotech Umeå Investment Day ger riktigt bra möjligheter för möten med hög kvalitet i en avslappnad och vänskaplig miljö. Här sätts entreprenörer och investerare i nära kontakt utan att vi riskerar att försvinna i mängden. Vi blir sedda och vi ser en verklig effekt, säger Fritiof Pontén, vd på QureTech Bio.

Dagen arrangeras av Biotech Umeå, en branschsatsning inom Uminova Innovation, i samarbete med Umeå Biotech Incubator och Connect Sverige – med stöd av bland annat, Region Västerbotten, Umeå Kommun och Europeiska Regionala Utvecklingsfonden.

Nya relationer
– Det är ett omtyckt arrangemang och ett upplägg som tilltalar investerarna. Vi tillhandahåller möjlighet för dem att träffa både företag som är lanseringsredo och de som är mer nykläckta. Ett utbyte som både företagen och investerarna drar nytta av. Här föds många nya relationer och affärer, säger Karin Borge Renberg och fortsätter:

Något stort på gång
– Vi har någonting stort på gång kring Umeås startupscen och vi har mängder av bolag och människor som engagerar sig just nu. Det är ett väldigt spännande år vi har framför oss.

Om Biotech Umeå
I dagsläget innefattar Biotech Umeå-sfären drygt 80 stycken företag i olika stadier. Biotech Umeå är ett klusterinitiativ, och en satsning hos Uminova Innovation, med syfte att skapa tillväxt och bättre förutsättningar för regionens life science-företag, i samarbete med regionala, nationella och internationella partners.

För mer information:
Karin Borge Renberg, marknadskoordinator
Biotech Umeå, hos Uminova Innovation
karin.borge-renberg@uminovainnovation.se

Uminova Innovation stöttar entreprenörer och innovatörer i Umeå och Västerbotten. Målet är fler hållbara företag som löser verkliga problem, gärna på en global marknad.

Snabbfakta

Den 2 februari är det dags för Biotech Umeå Investment Day. Ett arrangemang som har expanderat för varje år och där Västerbottens life science-företag får möta potentiella investerare och partners.

Citat

Karin Borge Renberg, marknadskoordinator för Biotech Umeå, Uminova Innovation