Brinnande engagemang på Brända Tomten

Report this content

Den lilla restaurangen Under Kastanjen på Brända Tomten i Gamla Stan, Stockholm skänkte i förra veckan 170 860 kr till Radiohjälpens konto för att fritt användas av Kronprinsessan Victorias fond. Pengarna går till fondens arbete med att hjälpa barn och ungdomar i Sverige med funktionsnedsättning och/eller kronisk sjukdom. Pengarna kommer från en konsert som de unga medarbetarna  på restaurangen anordnade i Tyska Kyrkan den 7 september i år. Konserten uppfördes hos grannen Tyska Kyrkan,  som lånade ut kyrkan gratis och alla artisterna ställde upp helt utan ersättning.

ˮ En sådan här gåva räcker ganska långt eftersom varje projekt ofta kostar mellan 6 000 - 10 000 kr att genomföra. Victoriafonden samlar totalt in i snitt 4 - 5 miljoner kronor per år, så det här alltså en ganska stor del av det. Ett mycket välkommet tillskott. Det hör verkligen till ovanligheten att mindre företag spontant gör en sådan här grej ˮ, säger Per Byman, generalsekreterare på Radiohjälpen som administrerar Kronprinsessan Victorias fond.

De artister som generöst medverkade var hovsångerskan Hillevi Martinpelto, operasångarna Krister St. Hill och Raymond Björling. De andra som uppträdde var Regina Lund, Daniel Andersson, Mikael Engström, Hege Marie Korshavn, Alica Tserkovnaja, Robin Karlsson och Erika Dahlén.

ˮ Målet var att samla in 150 000 kr", säger Anita Enblom som är delägare i Under Kastanjen. ˮ Jag är så glad att vi lyckades överträffa det! En hel del människor kom till konserten och bidrog frikostigt, men vi hade faktiskt hoppats på fler besökare. En av bidragsgivarna, som önskar vara anonym, skänkte en större summa. Dessutom skänkte vi också hela vår dagskassa från konsertdagen till Victoriafonden. Det var därför vi lyckades så bra denna gång. Men vi har mycket annat på gång när det gäller aktiviteter av det här slaget ˮ, säger Anita hemlighetsfullt.

Under Kastanjen har dragit igång fler olika välgörenhetsprojekt under året. Just nu anordnar vi en fastighetsförsäljning i form av ett helt pepparkakskvarter som spekulanter kan bjuda på. Varje dag tillverkar vi en del till kvarteret i vårt bageri, sedan får folk lägga bud via bland annat Facebook. Även dessa pengar ska gå till Kronprinsessan Victorias Fond.

ˮ Jag tycker att idén med pepparkakskvarteret är fantastisk och det är roligt att se att det också går till Victoriafonden. Nu närmar det ju sig jul och då kan man hoppas att det går extra bra ˮ, fortsätter Per Byman.

ˮ Nästa år kommer vi att fokusera på Barncancerfonden ˮ, berättar Anita Enblom.

Anita Enblom
Ägare
Tele: 08 215 004
anita@enblom.com

Under Kastanjen är ett café, bageri och bistro i hjärtat av Gamla stan i Stockholm. Vi finns, precis som namnet antyder, under den stora kastanjen på torget Brända tomten som ligger i korsningen Kindstugatan/Själagårdsgatan.
Under Kastanjens vision är att skapa en trivsam arbetsplats där så många ungdomar som möjligt kan få ett meningsfullt jobb och hjälp att skaffa sig erfarenheter för att komma vidare i arbetslivet. Om restaurangen ger överskott skänks delar av vinsten till välgörande ändamål. Resten av vinsten går till verksamheten.

Taggar:

Citat

Per Byman, generalsekreterare på Radiohjälpen
Målet var att samla in 150 000 kr. Jag är så glad att vi lyckades överträffa det! En hel del människor kom till konserten och bidrog frikostigt, men vi hade faktiskt hoppats på fler besökare. En av bidragsgivarna, som önskar vara anonym, skänkte en större summa. Dessutom skänkte vi också hela vår dagskassa från konsertdagen till Victoriafonden. Det var därför vi lyckades så bra denna gång. Men vi har mycket annat på gång när det gäller aktiviteter av det här slaget. Nästa år kommer vi att fokusera på Barncancerfonden.
Anita Enblom, delägare Under Kastanjen
Per Byman