Ung Cancer springer med OS-facklan

Ung Cancer har fått det prestigefyllda uppdraget att springa med OS-facklan på plats i Pyeongchang 2018. Det blir organisationens tillträdande generalsekreterare Emma Tonnes som får äran att åka till Sydkorea i början av januari.

Företaget Samsung har fått i uppdrag att genom en omröstning hitta inspirerande organisationer som kan representera Sverige under den olympiska fackelstafetten. Samsung valde att lyfta fram organisationer som gör något bra för samhället och när allmänheten fick säga sitt blev Ung Cancer en av de som valdes ut.

Med hjälp av flera organisationer och personer färdas den olympiska facklan genom hela Sydkorea mellan november och februari. I början av januari är det Ung Cancers tur att vara del av stafetten.

Som tidigare meddelats har Ung Cancer från och med nästa år en ny generalsekreterare i Emma Tonnes eftersom nuvarande generalsekreterare Camilla Tuneberg valt att lämna sin tjänst. Därför blir Emma Tonnes första uppdrag för Ung Cancer att åka till Sydkorea och springa med facklan.

-Det känns hedrande och otroligt spännande att få åka till Sydkorea och finnas där som representant för Ung Cancer. Ett bättre första uppdrag för Ung Cancer hade jag inte kunnat önska mig, säger Emma Tonnes.

Ung Cancer är oerhört tacksamma att få vara del i ett så fint sammanhang som fackelstafetten. Det betyder oändligt mycket för oss och alla medlemmar att få synas på en så här internationell scen och möjlighet att få sprida vårt budskap.

Henrik Kjellberg
henrik@ungcancer.se

Ung Cancer Ung Cancer är en ideell organisation som grundades 2010. Vi arbetar för att förbättra levnadsvillkoren för unga vuxna cancerberörda (drabbade och närstående) i åldrarna 16-30. Ung Cancer skapar mötesplatser, ger personligt stöd, informerar och debatterar frågor på individ- och gruppnivå. Det är vi som säger Fuck Cancer. Mer information finns på www.ungcancer.se