Vi är cancerns unga röster

Hur är det att drabbas av cancer som ung vuxen? Hur är det att stå bredvid när någon man älskar får en diagnos? Hur hanterar man en dödlig sjukdom i en ålder när allt handlar om att leva? Nu lanserar Ung Cancer sina nya föreläsare. Sju medlemmar som vill dela sina starka berättelser om att leva med eller nära cancer.

”En tumör i ögat och en cancerdiagnos vände upp och ner på min nya tillvaro och även om strålbehandlingen tog bort tumören tog den med sig så mycket annat. Min naivitet, min självkänsla, mitt högra öga, mina drömmar.”

Så beskriver Susanna Gejrot hur det var att drabbas av cancer som 20-åring. Hon är en av sju medlemmar i Ung Cancer som nu vill dela med sig av sina historier. Berättelser om hur det är att själv drabbas av cancer eller leva nära någon med cancer. Om hur livet sätts på paus, hur vården möter unga vuxna och om att hitta stöd i Ung Cancer.

Ung Cancer har alltid arbetat för att sprida kunskap om unga vuxna som lever med eller nära cancer. Nu tar vi nästa steg för att få fler att lyssna. Nu ger vi mikrofonen till våra egna medlemmar och ger dem chansen föreläsa om sig själva och sina upplevelser.

Vi är cancerns unga röster och från och med idag kan man boka en föreläsning med oss. Vi besöker sjukhus, skolor och alla andra som är intresserade av att lära sig mer och lyssna till röster hörs allt för sällan.

Mer information om föreläsarna och bokning finns här

Henrik Kjellberg
henrik@ungcancer.se

Ung Cancer Ung Cancer är en ideell organisation som grundades 2010. Vi arbetar för att förbättra levnadsvillkoren för unga vuxna cancerberörda (drabbade och närstående) i åldrarna 16-30. Ung Cancer skapar mötesplatser, ger personligt stöd, informerar och debatterar frågor på individ- och gruppnivå. Det är vi som säger Fuck Cancer. Mer information finns på www.ungcancer.se