Bra språk gav förstapris i Årets årsredovisning

Idag invigdes SM i Ung Företagsamhet 2016 på Stockholmsmässan. På plats finns över 800 gymnasieelever från hela landet som under det senaste året har drivit så kallade UF-företag som de nu tävlar med. Under måndagskvällen utsågs Bright Wishes UF som vinnare i kategorin Årets årsredovisning.

Drygt 800 elever och 250 UF-företag deltar SM i Ung Företagsamhet 2016. De deltagande eleverna har tagit sig till Stockholmsmässan från hela landet via regionala deltävlingar. I morgon, tisdag, visar och säljer UF-företagen sina produkter till allmänheten mellan 09.00 och 15.00.

Årets årsredovisning som delades ut under måndagen gick till Bright Wishes UF från Kitas gymnasium i Göteborg.

Motiveringen lyder:

Vinnaren har i sin helhet sammanställt en mycket bra årsredovisning. Redan i VD-ordet fångas läsaren av ett gott språkbruk och en träffsäker förmåga att reflektera över verksamhetsåret. Vinnaren har en proffsig struktur, relevanta nyckeltal och noter som följer reglerna för finansiell rapportering. Vinnaren visar också att de har förstått redovisningens primära syfte; att förse företagets intressenter med relevant information om företagets verksamhet, resultat, tillgångar och skulder. Vinnaren är helt enkelt den ”starkast lysande” årsredovisningen i årets tävling!

- Idag invigdes årets upplaga av SM i Ung Företagsamhet och jag är stolt över att kvaliteten på UF-företagen höjs år från år. Det bådar gott för svenskt entreprenörskap, säger Kenneth Bengtsson, styrelseordförande för Ung Företagsamhet i Sverige.

Fotografier fria för publicering, resultatlistor samt mer information finns på: http://ungforetagsamhet.se/sm-2016

UF-företagande läsåret 2015/2016:

Antal regioner Ung Företagsamhet har verksamhet i: 24 (24)
Antal elever som driver UF-företag: 26 430 (24 415)
Antal UF-företag: 8 243 (7 596 )
Andel män/kvinnor: 50/50
Andel kvinnor som är vd: 52%
Antal UF-lärare: 1 648 (1 517)
Antal UF-rådgivare: 7 420 (6 825 )
Antal skolor som har utbildningen: 607 (573)
Antal kommuner där utbildningen erbjuds: 212 (205)
Antal elever som drivit UF-företag sedan starten 1980: Ca 330 000

Siffrorna inom parentes avser läsåret 2014/2015. Källa: Ung Företagsamhets egen statistik.

Kontakt:
Cecilia Nykvist, vd, Ung Företagsamhet i Sverige
cecilia.nykvist@ungforetagsamhet.se

John Cederquist, regionchef Ung Företagsamhet Göteborgsregionen
john.cederquist@ungforetagsamhet.se

Susanna Mörner, kommunikationsansvarig, Ung Företagsamhet i Sverige
susanna.morner@ungforetagsamhet.se

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation. Sedan 1980 har vi utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. Läsåret 2015/2016 driver 26 430 gymnasieelever företag under ett år. Vi erbjuder lärare utbildning och vägledning. Eleverna utvecklar sin kreativitet, företagsamhet och kunskap om företagande, genom en kombination av praktik och teori. Sedan 2009 arbetar vi även på grundskolan, där erbjuder vi tre läromedel; Vårt samhälle, Se möjligheterna och Min framtid och ekonomi. Vi driver även nätverket UF alumni. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 100 anställda i hela landet. Ung Företagsamhet är en del av den globala organisationen Junior Achievement.