Glittrig invigning av SM i Ung Företagsamhet

Måndag 8 maj invigdes SM i Ung Företagsamhet 2017 på Stockholmsmässan med 800 UF-företagare från hela landet i publiken. På scen var bland andra Prins Daniel, näringsminister Mikael Damberg och juryn för SvD Affärsbragd.

Drygt 800 gymnasieelever och 250 UF-företag deltar SM i Ung Företagsamhet 2017. De deltagande eleverna har tagit sig till Stockholmsmässan från hela landet via regionala deltävlingar. Tisdag 9 maj visar och säljer UF-företagen sina produkter till allmänheten mellan 09.00 och 15.00 och på kvällen koras vinnarna av årets bästa UF-företagare inom 14 tävlingskategorier.

Följande priser delades ut under måndagskvällen 8 maj:

Årets affärsplan
Se Mig UF
Motivering: "Ett produkterbjudande som stack ut och fångade juryns intresse. En produkt som inte bara ökar säkerheten i vårt samhälle, utan även en produkt som vi alla i juryn vill synas med. Imponerande etablering med många försäljningskanaler och expansionsplaner utanför Sveriges gränser. En genomtänkt, lättförståelig och dessutom mycket snygg affärsplan."
Dante Wetenius
Jonathan Pettersson
Maja Kroon
Victoria Thai

Årets tillväxtföretag
Skinbutiken UF
Motivering: "För att ha hittat en ny marknad med stor framtidspotential som utgår från kundens behov. UF-företaget har skickligt visat att affärsmodellen håller och är redo att trycka på AB-knappen och bli internationellt skalbara."
Adam Myllykoski
Philip Åslund

Årets årsredovisning
Streetsafe UF
Motivering: "Årets vinnande bidrag är lätt att läsa, den är saklig och har en bra struktur. Som läsare följer man en röd tråd och har lätt att knyta ihop säcken. Det vinnande företaget har utnyttjat ekonomirapporten på ett bra sätt och låtit ekonomin ta stor plats. Siffrorna presenteras tydligt och noterna är relevanta. Årets vinnande bidrag presenterar även en tydlig vinstdisposition. Dessutom är både språkbehandling och formgivning föredömlig.    ."
Hanna Jörnhammar
Tilda Karlsson
Emma Karlsson
Zebastian Höglund

Från UF till AB-stipendiet
Lin Living
Motivering: "Personen har bevisat sig ha förmågan och brinner för sina produkter och för entreprenörskap. Både affärsmodell och produkter har potential att hålla på sikt. Personen har redan lyckats övertyga - inte minst genom att två av juryns fem medlemmar slog till vid sittande bord."
Hanna Jörnhammar

SvD Affärsbragd delades under invigningen ut till Per Svärdson som grundat e-handelsbolaget Apotea och fick ta emot priset från Prins Daniel. Läs mer på www.svd.se

- Idag invigdes årets upplaga av SM i Ung Företagsamhet och jag är stolt över att kvaliteten på UF-företagen höjs år från år. Det bådar gott för svenskt entreprenörskap, säger Cecilia Nykvist, vd för Ung Företagsamhet i Sverige.

Fotografier fria för publicering, resultatlistor samt mer information finns på: http://ungforetagsamhet.se/sm-2017.

Kontakt:
Cecilia Nykvist, vd, Ung Företagsamhet i Sverige
cecilia.nykvist@ungforetagsamhet.se

Susanna Mörner, kommunikationsansvarig, Ung Företagsamhet i Sverige
susanna.morner@ungforetagsamhet.se

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell organisation som utbildar i entreprenörskap i grundskolan och på gymnasiet. Läsåret 2016/2017 driver 27 769 gymnasieelever företag i Sverige. Vi erbjuder lärare utbildning och vägledning. Eleverna utvecklar sin kreativitet, företagsamhet och kunskap om företagande, genom en kombination av praktik och teori. Vi driver även nätverket UF-alumni. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 100 anställda i hela landet.