Guldregn på SM i Ung Företagsamhet 2018

Under SM i Ung Företagsamhet den 17 maj utsågs vinnaren av det prestigefulla priset Årets UF-företag, MerchSweden UF från Grillska gymnasiet i Västerås.

UF-företaget består av Fredrik Rinaldo och Mickel Wallentin. Företaget är återförsäljare av exklusiva och begränsade kläder, skor och streetwear-produkter. De köper och säljer produkterna i Sverige genom Facebook-grupper, Instagram-profiler och hemsidor. Motiveringen löd:

Med ett målinriktat fokus och stor affärsmässighet har detta UF-företag visat prov på lyhördhet för sina kunder. De har utvecklat sin affär genom att bygga image och resultat. Entreprenörerna har vänt på motgångar och visat prov på stor entusiasm och hög kreativitet. De har paketerat sin produkt mot sin nischade målgrupp och byggt en imponerande kundbas. Företaget har en välutvecklad plan för att ta sin verksamhet vidare till nästa nivå.

Vinnare i övriga priskategorier torsdag 17 maj:

Årets innovation
1:a Digital vårdplan UF, Albin Lindblom, Anton Gustafsson, Linnéa Eriksson, Linus Malmström, Tove Holthausen, Hälsingegymnasiet, Gävleborg

Årets hantverkare
1:a Yksi UF, Alice Molin, Beatrice Davidsson, Emma Florin, Vikastrandsgymnasiet, Älvsborg

Årets samhällsentreprenör
Matbanken UF, Klara Berglund, Matilda Antman Morèn, Molly Svedberg, Vendela Simon, Thorén Business School, Örebro

Årets tillväxtföretag

Årets hållbara UF-företagare
1:a Flavo UF, Adam Clementz, Erik Jelmteg, Jennifer Werder, Olivia Jacobsson, Vanja Selander, Procivitas Privata gymnasium Malmö, Skåne

Årets kreativa UF-företag
1:a ReversePikeFly UF, Kalle Claesson, Markus Ahlin, Älvdalens utbildningscentrum AB, Dalarna

Årets tjänst
1:a Altitude Filming UF, Anders Grandien, Carl Hedin, Max Resenius, Tim Fuchs, Victor Stålbo, Bromma gymnasium, Stockholm

Årets UF-lärare
1:a Lena Dahlin, Bäckängsgymnasiet, Älvsborg

Årets vara
1:a Merch Sweden UF, Fredrik Rinaldo, Mickel Wallentin, Grillska gymnasiet, Västerås, Västmanland

Årets säljare
1:a INMOTION UF, Anna Valera, Sjölins gymnasium, Södermalm, Stockholm

Årets UF-skola
1:a Thoren Business School Helsingborg, Skåne

Årets monter
1:a Tempus Novum UF, Ludvig Lillengård, Rasmus Huldt, Simon Mäntylä, Simon Ramnö, Bromma gymnasium, Stockholm

Årets unga ledare (4 st)
Digital Vårdplan UF, Linnéa Eriksson, Gävleborg
Aware UF, Linnea Danielsson, Dalarna
Side UF, Selma Johansson, Västerbotten
Ärligt Talat UF, Oliver Bergwerf, Fyrbodal

– I år har vi slagit rekord med över 29 000 gymnasieelever som drivit UF-företag i hela Sverige. Nära 800 av dem har kämpat om SM-medaljerna. Jag är övertygad om att alla har lärt sig mycket under året med oss, säger Cecilia Nykvist, vd på Ung Företagsamhet i Sverige.

Svenska mästerskapet i Ung Företagsamhet 2018 har pågått under 16 och 17 maj i Stockholm. Totalt 800 elever och 250 UF-företag har deltagit under SM. De deltagande eleverna kommer från hela landet och har via regionala deltävlingar tagit sig till SM som är kulmen på deras UF-år. På plats i Stockholm har de, förutom att tävla, visat upp sina företag, sålt sina produkter och träffat andra UF-företagare.

För ytterligare information:

Fotografier fria för publicering, resultat samt mer information finns på https://ungforetagsamhet.se/sm2018/alla-bilder-fran-sm-i-ung-foretagsamhet.

Foto: Lucas Andersson, Boo Gunnarsson

Kontakt:
Cecilia Nykvist, vd Ung Företagsamhet i Sverige
cecilia.nykvist@ungforetagsamhet.se

Susanna Mörner, kommunikationsansvarig, Ung Företagsamhet i Sverige
susanna.morner@ungforetagsamhet.se

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell organisation som utbildar i entreprenörskap på grundskolan och i gymnasiet. Läsåret 2017/2018 driver 29 731 gymnasieelever företag i Sverige. Vi erbjuder lärare utbildning och vägledning. Eleverna utvecklar sin kreativitet, företagsamhet och kunskap om företagande, genom en kombination av praktik och teori. Vi driver även nätverket UF-alumni. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 100 anställda i hela landet.