Lärare prisades på SM i UF-företagande

Under tisdagskvällen utsågs svenska mästarna i UF-företagande under en prisutdelning på Stockholmsmässan. Det var inte bara elevernas prestationer som uppmärksammades. Totalt fick fem lärare ta emot pris.

Intresset för företagande är stort bland Sveriges unga. Det märks inte minst på SM i UF-företagande som avgjordes i Stockholm idag. Närmare 750 gymnasieelever som tillsammans driver nästan 230 företag deltog. De har tagit sig till finalen i Stockholm via 24 regionala mässor. Läsåret 2013/2014 driver hela 21 901 elever i hela landet UF-företag som en del av sin gymnasieutbildning. I år är över 1400 gymnasielärare engagerade som UF-lärare fördelade på 562 skolor i hela Sverige.

Årets grundskollärare

Priset gick till Anna Sterlinger-Ahlring från Utsäljseskolan i Stockholm.

Årets arbetslag

Priset gick till Jonatan Laurent som företräder arbetslaget på JENSEN gymnasium Södra i Stockholm.

Årets UF-skola i Sverige 2014 blev JENSEN gymnasium Södra i Stockholm med motiveringen:

”Årets UF-skola har under många år jobbat engagerat med Ung Företagsamhet för att ge sina elever de bästa förutsättningarna att utveckla sitt entreprenörskap. Det framgår tydligt att skolledning och lärare är ett starkt team som tillsammans sätter långsiktighet, kvalitet och utveckling i centrum. Skolan väver in entreprenörskap och Ung Företagsamhet på ett väl genomtänkt sätt i elevernas hela skolgång och i lärarnas arbetsvardag. Skolans nära och mångfacetterade samarbete med näringsliv, organisationer, samhällsfunktioner och andra skolor ger eleverna goda förutsättningar att starta och driva företag och så småningom möta arbetslivet. Det här är en skola som i flera år har blivit utsedd till sin regions allra bästa UF-skola och det framstår i både detaljer och helhet att den vinnande skolan är JENSEN gymnasium Södra i Stockholmsregionen”

Årets UF-lärare i Sverige 2014 blev Eva Hartmann från Uddevalla Gymnasieskola samt Wafaa Folkesson från Mikael Elias Teoretiska Gymnasium i Göteborg med motiveringarna:

Juryns motivering till Eva Hartmann: ”Genom sin uthållighet har läraren skapat såväl ett kollegialt samarbete på skolan som lokala samarbeten på orten. En eldsjäl vars hjärta klappar för UF-företagande.  Dessutom på en enorm skola.”

Juryn motivering till Wafaa Folkesson: ”En lärare som pushar utan curl, arbetar ämnesintegrerat och ställer höga krav men samtidigt sprider glädje och engagemang till sina UF-elever. Det här är en gedigen genomtänkt lärargärning.”

– Utan de här fantastiska lärarna så stannar vår verksamhet. Juryn har haft ett svårt och roligt jobb att välja ut vinnarna. Jag hoppas att de här förebilderna kan inspirera fler lärare att arbeta med UF-företagande, säger Cecilia Nykvist, vd på Ung Företagsamhet i Sverige.

Ny undersökning avslöjar – stort intresse för företagande bland Sveriges gymnasieelever
En färsk undersökning som Kairos Future har tagit fram på uppdrag av Ung Företagsamhet visar att intresset för att driva företag är stort bland Sveriges gymnasieungdomar. På frågan om de skulle vilja starta företag i framtiden svarar 68 procent att de är intresserade av det.

Det finns en stor potential bland Sveriges gymnasieelever. På frågan om de just nu har någon idé som de funderar på och som de skulle vilja förverkliga, så svarar nästan varannan elev (44 procent) att de har det.

Hela undersökningen finns här: bit.ly/1ozOxTB

För ytterligare information:
Fotografier fria för publicering, resultatlistor samt mer information finns på: https://www.flickr.com/photos/ufsverige/sets/72157644639969931/och www.ungforetagsamhet.se

Kajsa Villman, kommunikationsansvarig på Ung Företagsamhet i Sverige
Tel: 072-712 98 42, E-post:
kajsa.villman@ungforetagsamhet.se

UF-företagande läsåret 2013/2014 i siffor:
Antal regioner Ung Företagsamhet har verksamhet i: 24
Antal UF-företag: 6 709
Antal UF-elever: 21 901
Antal kvinnliga elever: 11 262
Antal manliga elever: 10 639
Antal aktiva lärare med UF-företag: 1 431
Antal rådgivare: 7 369
Antal skolor som erbjuder Ung Företagsamhets koncept UF-företagande: 562
Antal elever som drivit UF-företag sedan starten 1980: Ca 279 000

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation. Sedan 1980 har vi utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom processutbildningen UF-företagande. Läsåret 2013/2014 driver 21 901 gymnasieelever företag under ett år. Vi erbjuder lärare utbildning och vägledning. Eleverna utvecklar sin kreativitet, företagsamhet och kunskap om företagande, genom en kombination av praktik och teori. Sedan 2009 arbetar vi även på grundskolan, där erbjuder vi tre läromedel; Vårt samhälle, Se möjligheterna och Min framtid och ekonomi. Vi driver även nätverket UF alumni. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 100 anställda i hela landet.

Läs mer om vår verksamhet och våra resultat på http://www.ungforetagsamhet.se/organisation/vara-resultat