Pris till Strömstad när SM i UF-företagande avgjordes på Stockholmsmässan

Under tisdagskvällen utsågs svenska mästarna i UF-företagande under en prisutdelning på Stockholmsmässan där SM i UF-företagande gått av stapeln 26-27 maj. Strömstad prisades med ett förstapris i tävlingen Årets Tjänst.

Intresset för företagande är stort bland Sveriges unga. Det märks inte minst på SM i UF-företagande som avgjordes i Stockholm idag.

Närmare 750 gymnasielever som tillsammans driver nästan 230 företag deltog. De har tagit sig till finalen i Stockholm via 24 regionala mässor. Under tisdagskvällens galamiddag delades priserna ut i de 12 olika tävlingskategorierna. På plats fanns förutom elever och lärare, partnerföretag från näringslivet och näringsminister Annie Lööf som också delade ut priset för Bästa UF-företag tillsammans med Almi.

Under kvällen korades pristagare i totalt 12 kategorier.

Årets Tjänst

Förstapriset gick till JompaMusic UF från Strömstad Gymnasium med motiveringen:

”Genom att kombinera passion med den senaste tekniken når vinnaren sin målgrupp över hela klotet, och ger samtidigt möjlighet för nya talanger att nå stjärnorna.”

– Vi har haft två väldigt inspirerande dagar här på SM i UF-företagande och jag är så imponerad av alla vinnare. Jag hoppas att eleverna bär med sig den här erfarenheten oavsett om de väljer att gå vidare med sina företag eller till en anställning. Att se sin idé bli verklighet är en oslagbar upplevelse, säger Cecilia Nykvist, vd på Ung Företagsamhet i Sverige.

Ny undersökning avslöjar – stort intresse för företagande bland Sveriges gymnasielever
En färsk undersökning som Kairos Future tagit fram på uppdrag av Ung Företagsamhet visar att intresset för att driva företag är stort bland Sveriges gymnasieungdomar. På frågan om de skulle vilja starta ett eget företag i framtiden svarar 68 procent att de är intresserade av det. Tre av tio (31 %) svarar att de hellre skulle vara företagare än anställda.

Det finns en stor potential bland Sveriges gymnasieelever. På frågan om de just nu har någon idé som de funderar på och som de skulle vilja förverkliga, så svarar nästan varannan elev (44 procent) att de har det.

Hela undersökningen finns här: bit.ly/1ozOxTB

För ytterligare information:
Fotografier fria för publicering, resultatlistor samt mer information finns på: https://www.flickr.com/photos/ufsverige/sets/72157644639969931/och www.ungforetagsamhet.se

Kajsa Villman, kommunikationsansvarig på Ung Företagsamhet i Sverige
Tel: 072-712 98 42, E-post:
kajsa.villman@ungforetagsamhet.se

Susanna Wallin, Regionchef, Ung Företagsamhet Fyrbodal
E-post:
susanna.wallin@ungforetagsamhet.se

UF-företagande läsåret 2013/2014 i siffor:
Antal regioner Ung Företagsamhet har verksamhet i: 24
Antal UF-företag: 6 709
Antal UF-elever: 21 901
Antal kvinnliga elever: 11 262
Antal manliga elever: 10 639
Antal aktiva lärare med UF-företag: 1 431
Antal rådgivare: 7 369
Antal skolor som erbjuder Ung Företagsamhets koncept UF-företagande: 562
Antal elever som drivit UF-företag sedan starten 1980: Ca 279 000

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation. Sedan 1980 har vi utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom processutbildningen UF-företagande. Läsåret 2013/2014 driver 21 901 gymnasieelever företag under ett år. Vi erbjuder lärare utbildning och vägledning. Eleverna utvecklar sin kreativitet, företagsamhet och kunskap om företagande, genom en kombination av praktik och teori. Sedan 2009 arbetar vi även på grundskolan, där erbjuder vi tre läromedel; Vårt samhälle, Se möjligheterna och Min framtid och ekonomi. Vi driver även nätverket UF alumni. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 100 anställda i hela landet.

Läs mer om vår verksamhet och våra resultat på http://www.ungforetagsamhet.se/organisation/vara-resultat