Priser till Helsingborg under SM i Ung Företagsamhet

Tidigare under tisdagen utsågs vinnarna i UF-företagande på Stockholmsmässan där hundratals gymnasieelever deltagit under SM i Ung Företagsamhet. Helsingborg blev belönade med två andraplaceringar. Totalt 750 elever och 230 företag deltog i SM.

Svenska mästerskapet i Ung Företagsamhet invigdes på måndagen 11 maj. Totalt har 750 elever och 230 UF-företag deltagit under tävlingen som pågått under två dagar. De deltagande eleverna kommer från hela landet och har via regionala deltävlingar tagit sig till SM som är kulmen på deras UF-år. På plats i Stockholm har de visat upp sina företag samt träffat och inspirerats av andra UF-företagare.

- I år har vi slagit rekord i antal deltagare med över 24 000 gymnasieelever som drivit UF-företag. Av dem har 750 varit här i Stockholm och kämpat om SM-medaljerna. Det är fantastiskt att så många har fått lära sig om entreprenörskap under året som gått, säger Cecilia Nykvist, vd på Ung Företagsamhet i Sverige.

UF-företaget Healthy Heroes UF från Procivitas privata gymnasium i Helsingborg blev belönade med hela två delade andraplaceringar i kategorierna Årets UF-företag och Årets Vara.

För ytterligare information:
Resultatlistor samt mer information finns på
www.ungforetagsamhet.se

Kontakt:
Fredrik Birgersson, regionchef Ung Företagsamhet Skåne
Tel:
073-151 87 89, e-post: fredrik.birgersson@ungforetagsamhet.se

Staffan Ekstrand, tf kommunikationsansvarig på Ung Företagsamhet i Sverige
Tel: 072-712 99 48, e-post:
staffan.ekstrand@ungforetagsamhet.se

UF-företagande läsåret 2014/2015:

Antal regioner Ung Företagsamhet har verksamhet i: 24 (24)
Antal elever som driver UF-företag: 24 415 (21 901)
Antal UF-företag: 7 596 (6 709)
Antal UF-lärare: 1 517 (1 431)
Antal UF-rådgivare: 6 825 (7 369)
Antal skolor som har utbildningen: 573 (562)
Antal kommuner där utbildningen erbjuds: 205 (210)
Antal elever som drivit UF-företag sedan starten 1980: Ca 300 000

Siffrorna inom parentes avser läsår 2014/2015. Källa: Ung Företagsamhets egen statistik.

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation. Sedan 1980 har vi utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom processutbildningen UF-företagande. Läsåret 2014/2015 driver 24 415 gymnasieelever företag under ett år. Vi erbjuder lärare utbildning och vägledning. Eleverna utvecklar sin kreativitet, företagsamhet och kunskap om företagande, genom en kombination av praktik och teori. Sedan 2009 arbetar vi även på grundskolan, där erbjuder vi tre läromedel; Vårt samhälle, Se möjligheterna och Min framtid och ekonomi. Vi driver även nätverket UF alumni. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 100 anställda i hela landet.