Skidmagasin med tjejfokus tävlar för Sverige på EM för unga företagare

Ett annonsfinansierat digitalt magasin om och med kvinnliga skidåkare blev affärsidén som vann tävlingen Årets UF-företag på SM i Ung Företagsamhet i maj. Den 28 juli åker grundarna Ida Ström och Emil Stegfeldt och tävlar med sitt bidrag Makalu Magazine UF, på Europamästerskapen i ung företagsamhet i Berlin.

Det var 2014 som idén till magasinet föddes. Både Ida och Emil funderade på hur man skulle kunna lyfta fram tjejer på ett nytt sätt i media och magasinet såg dagens ljus. Eftersom båda gick på skidgymnasiet i Järpen och gillar det alpina livet, var bakgrunden till magasinet given.

– Ja, eftersom vi älskar att leva i skidbackar, skapade vi ett skidmagasin som vill uppmuntra tjejer att ta mer plats. Och få killar att bli inspirerade av kvinnliga skidåkare, förklarar Ida.

Namnet har UF-företaget lånat från världens femte högsta berg som ligger i Himalaya i närheten av Mount Everest.

Fakta om EM för unga företagare

• Europamästerskapet har föregåtts av 24 regionala tävlingar i hela Sverige. De bästa UF-företagen från varje region gick sedan vidare till SM som avgjordes i maj där vinnarna i totalt 14 kategorier utsågs. Den mest prestigefulla tävlingen är Årets UF-företag, och det är alltså detta vinnarbidrag som får åka till EM i Berlin.

• I Berlin tävlar företag från 38 länder som alla drivit UF-företag under senaste läsåret.

• EM arrangeras av Junior Achievement Europe. Läs mer om tävlingen här.

• I Sverige drev 24 500 gymnasieelever UF-företag som en del av sin utbildning under läsåret 2014/2015.

• Förra året slutade svenska läxläsningsföretaget Grades of Glory UF på en tredjeplats i EM, som då avgjordes i Tallinn.

Susanna Mörner
Kommunikationsansvarig
Ung Företagsamhet i Sverige
Tel: 08-783 80 79, 072-712 98 42
susanna.morner@ungforetagsamhet.se

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation. Sedan 1980 har vi utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom processutbildningen UF-företagande. Under läsåret 2014/2015 drev 24 500 gymnasieelever UF-företag. Vi erbjuder lärare utbildning och vägledning. Eleverna utvecklar sin kreativitet, företagsamhet och kunskap om företagande, genom en kombination av praktik och teori. Sedan 2009 arbetar vi även på grundskolan, där erbjuder vi tre läromedel; Vårt samhälle, Se möjligheterna och Min framtid och ekonomi. Vi driver även nätverket UF-alumni. Vi har 24 regionkontor, ett nationellt kansli och ca 100 anställda i hela landet.