Svenska ungdomar tävlar i Europa

De säljer streetwear på Instagram och vann nyligen SM i Ung Företagsamhet. Den 16-19 juli åker Fredrik och Mickel från Västerås till Belgrad för att tävla med sitt UF-företag Merch Sweden.

Fredrik Rinaldo och Mickel Wallentin, båda 18 år, köper in exklusivt secondhand streetwear-mode och säljer till ungdomar.
- Det känns grymt bra att kunna bidra till att minska klädsvinnet, säger Fredrik. Dessutom har vi gjort det coolt att köpa second hand bland unga märkesentusiaster.

Under ett år har killarna drivit ett UF-företag på Grillska gymnasiet i Västerås. Under året har de fått 20 000 följare på Instagram och nått en miljonomsättning. Deras affärsidé fick dem att vinna SM-guld i Ung Företagsamhet 2018. Nu ska de representera Sverige under JA Europe Company of the Year Competition i Belgrad, Serbien, den 16-19 juli.

På plats i Belgrad kommer ungdomar från 39 länder att tävla med sina UF-företag.

- MerchSweden UF har på kort tid lyckats bygga upp ett framgångsrikt företagande. Jag tror att de kommer att gå långt i Europamästerskapen i Ung Företagsamhet, säger Cecilia Nykvist, vd Ung Företagsamhet Sverige.

Under måndagen den 16 juli finns Fredrik Rinaldo och Mickel Wallentin tillgängliga i Stockholm för eventuell intervju innan de reser.

Läs mer om UF-företaget MerchSweden

Staffan Ekstrand, Ung Företagsamhet Sverige
+46 727 129 948
staffan.ekstrand@ungforetagsamhet.se

Fredrik Rinaldo, kommunikatör MerchSweden UF
+46 733 560 159
fredderinaldo@live.se

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement. Sedan 1980 har vi utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. Sedan 2010 arbetar vi också på grundskolan. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap.

Snabbfakta

Fredrik och Mickel har drivit ett UF-företag på Grillska gymnasiet i Västerås. Under året har de fått 20 000 följare på Instagram och nått en miljonomsättning. Deras affärsidé fick dem att vinna SM-guld i Ung Företagsamhet 2018. Nu ska de representera Sverige under JA Europe Company of the Year Competition i Belgrad, Serbien, den 16-19 juli.

Fredrik Rinaldo, 18 år
Vi gjort det coolt att köpa second hand bland unga märkesentusiaster.