UF-företagande – en växande trend

Hela 31 513 gymnasieelever driver UF-företag i år. – UF-företagande är en växande trend bland unga, säger Cecilia Nykvist, vd Ung Företagsamhet Sverige.

Hela 31 513 gymnasieelever driver UF-företag läsåret 2018/2019 i Sverige. Det är en ökning med 1 782 elever sedan förra året. Det visar färska siffror från organisationen Ung Företagsamhet som utbildar unga i entreprenörskap i grundskolan och gymnasiet.

Årets siffror visar att det fortsatt är populärt att driva UF-företag på många högskoleförberedande program medan andelen UF-elever är relativt låg på yrkesförberedande program.

– Jag är väldigt glad över att så många gymnasieelever driver UF-företag i år. Samtidigt är jag bekymrad över att inte fler elever på vissa teoretiska men även yrkesförberedande program får möjligheten. Många ska direkt ut i ett liv som företagare eller som anställda i småföretag, det borde vara självklart att få öva på sitt entreprenörskap, säger Cecilia Nykvist.

Forskning visar att personer som drivit UF-företag i gymnasiet oftare startar företag än andra, har lägre arbetslöshet och tjänar mer.

- Ung Företagsamhet gör skillnad både för enskilda människor och för samhället, säger Cecilia Nykvist.

För mer statistik klicka här

För mer information, kontakta:

Cecilia Nykvist, vd Ung Företagsamhet Sverige Tel: 08 – 783 80 88, cecilia.nykvist@ungforetagsamhet.se

Anna Bornhammar, kommunikationsansvarig Ung Företagsamhet Sverige Tel: 08-783 80 79, anna.bornhammar@ungforetagsamhet.se

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement. Sedan 1980 har vi utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. Sedan 2010 arbetar vi också på grundskolan. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap.