Ung Omsorg utsett till årets sociala entreprenör vid EM i UF-företagande

De unga entreprenörerna Benjamin Kainz och Oscar Lundin, som ligger bakom det svenska företaget Ung Omsorg, blev på lördagen utnämnda till årets sociala entreprenörer vid EM i UF-företagande i Oslo. Vinsten togs i konkurrens med fem andra sociala entreprenörsföretag från fyra olika världsdelar. För det svenska bidraget i kategorin Bästa UF-företag i Europa – Lindmarks Servering UF från ProCivitas privata gymnasium i Helsingborg – blev det en fjärdeplacering.

Varje år åker det vinnande företaget i tävlingen Bästa UF-företag till EM för att representera Sverige. Vilket företag som representerar Sverige avgörs på SM i Ung Företagsamhet i maj. I år var det Lindmarks Servering, som erbjuder restauranger, cateringfirmor och privata arrangemang ung och kvalitetssäkrad serveringspersonal, som vann SM och som därmed representerade Sverige i Oslo.

Det tävlas dock även i andra kategorier under EM och i år var det första gången som en vinnare i kategorin socialt entreprenörskap skulle utses. Bland de sex nominerade bidragen från sammanlagt fyra världsdelar fanns svenska Ung Omsorg och det blev seger.

- Det här känns helt fantastiskt. Det visar ånyo att det är rätt tänkt att starta ett företag byggt på en social värdegrund och något som man verkligen tror på, säger Benjamin Kainz och Oscar Lundin.

Affärsidén bygger på att organisera ungdomar ute på äldreboenden för att utföra sociala aktiviteter med de äldre. Tanken är att förbättra äldrevårdens sociala delar samtidigt som det ökar intresset för vården bland unga.

Benjamin och Oscar började sitt gemensamma företagande på gymnasiet då de tillsammans med två kollegor drev företaget Aeroplast UF, med vilket de även vann SM i UF-företagande 2006. Affärsidén byggde då på en multifunktionell miljövänlig byggkloss.

När de sedan tog studenten från Växjö Fria Gymnasium startade de Ung Omsorg i sin hemkommun Växjö. Konceptet har växt och Ung Omsorg har idag över 550 anställda ungdomar som utför det lilla extra i de äldres vardag. Tillsammans med sin nationella samarbetspartner Carema Care finns företaget på ett 50-tal äldreboenden runt om i landet.

- Det är väldigt kul att se hur duktiga entreprenörer vi hjälper på vägen med vårt koncept UF-företagande. Det här är ett bevis på att alla gymnasister i Sverige borde få chansen att driva ett UF-företag, säger Magnus N:son Engelbäck, VD Ung Företagsamhet.

Vid EM i Oslo är det bidrag från 34 medlemsorganisationer som är med och tävlar om att bli bästa UF-företag i Europa och vinnaren tillkännagavs vid galamiddagen med 500-600 gäster på lördagskvällen.

Det svenska bidraget Lindmarks Servering är väl förberett och trodde på seger, men det slutade precis utanför pallen på en delad fjärdeplats.

- Allt gick jättebra under tävlingen och vi har verkligen gjort allt vi har kunnat för att ta hem det här. Synd bara att det inte räckte riktigt ända fram, säger Isaac Nilsson som är VD på Lindmarks Servering AB.

Lindmarks Serverings idé går ut på att vara ett bemanningsföretag som kvalitetssäkrar ungdomar som serverar hos olika typer av uppdragsgivare såsom restauranger, cateringfirmor och privata arrangemang. För närvarande utvecklar Lindmarks sin utbildningsplattform som går under namnet Lindmarks Academy.

Visionen är att göra ett franchisingkoncept av Lindmarks Servering och erbjuda andra att driva Lindmarks Servering lokalt runt om i Sverige i enlighet med grundkonceptet. Lindmarks är ombildat till ett aktiebolag (AB) och fungerar redan som ett riktigt företag men många uppdrag och ordentligt med intäkter.

- Vi kommer att jobba vidare med vårt företag trots att vi alla snart börjar i skolan igen efter sommarlovet för att gå vårt sista år på gymnasiet. För att klara det här året tar vi in några anställda som ska hjälpa oss. Men vi kommer nog ändå inte att ha några fritidsproblem, säger Isaac Nilsson.

Pressbilder om Lindmarks Servering går att ladda ner från webbplats på http://www.lindmarks-servering.se/pressrum.html   och för Ung Omsorg finns bilder att hämta på http://www.ungomsorg.se/media/

Läs mer om de svenska bidragen på http://www.lindmarks-servering.se/, http://www.ungomsorg.se/ och läs mer om själva tävlingen på http://sponsor.ja-ye.org/pls/apex31mb/f?p=17000:1016:1200829356767829::::P1016_HID_INSTITUTION_ID:14552

För ytterligare information kontakta:

Benjamin Kainz,, grundare och kommunikationsansvarig Ung Omsorg, 073-977 05 57

Oscar Lundin, strategiansvarig Ung Omsorg, 073-805 40 90

Magnus N:son Engelbäck, VD, Ung Företagsamhet i Sverige

Mobil: 070 - 441 28 94, Mail: magnus.engelback@ungforetagsamhet.se

Isaac Nilsson, VD Lindmarks Servering, Mobil: 070-858 28 17, Mail: isaac@nilssonbrothers.com

William Bigot Klinteberg, marknadschef Lindmarks Servering, Mobil: 076-854 32 22

Fotografier fria för publicering samt mer information finns på:

www.ungforetagsamhet.se

Ung Företagsamhet är en ideell, partipolitiskt obunden förening vars syfte är att samverka med skolan för att införa företagsamhet och ett engagerat näringsliv i det svenska utbildningssystemet. Ung Företagsamhet vill ge barn och unga möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap.

Ung Företagsamhet har tre olika utbildningskoncept för grundskola och gymnasiet, varav UF-företagande är ett. Målet är att genom utbildningskonceptet UF-företagande ge ungdomar i gymnasiet möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap. UF-företagande innebär att elever under ett läsår får driva egna företag, så kallade UF-företag under handledning och med stödmaterial.

Korta fakta:

• 2005 vann Sverige EM-titeln i Ung Företagsamhet.
  • 2008 tog Sverige silver i EM i Ung Företagsamhet i Stockholm.
  • Sedan starten för 30 år sedan har 214 000 elever drivit företag genom Ung Företagsamhet.
  • 24 procent av dem har fortsatt driva företag i vuxen ålder.
  • I snitt sysselsätter dessa företag fyra personer.
  • 130 000 nya arbetstillfällen i Sverige har tillkommit tack vare dem.
  • 53 procent är tjejer i årets kull av UF-företagare, lika många av dessa tjejer har en VD-roll i UF-företagen.
  • 7 196 rådgivare från näringslivet är knutna till UF-företagen.
  • På tio år har Ung Företagsamhets 24 regioner dubblerat antal elever som varje år driver UF-företag.
  • Antalet UF-företag har trefaldigats under dessa tio år.

Om oss

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement. Sedan 1980 har vi utbildat gymnasieelever i entreprenörskap genom utbildningen UF-företagande. Sedan 2010 arbetar vi även på grundskolan. Ung Företagsamhet ger barn och ungdomar möjlighet att träna och utveckla sin kreativitet, företagsamhet och sitt entreprenörskap.