Feministiskt uppror och politisk kamp, urpremiär för Pussy Riot – en punkbön

Report this content

Ord kan krossa betong. Några sekunders sång i en kyrka kan skaka en stat och skicka svallvågor över hela världen. Enskilda människor kan utmana makten. Men till vilket pris? Den 5 februari sätts Pussy Riot – en punkbön upp på Unga Dramaten.

I pjäsen, skriven av Irena Kraus, baserad på Masha Gessens bok Ord kan krossa betong, möter vi tre unga ryska kvinnor som brinner av lust av att förändra samhället. De är feminister. Rebeller. Människor. Men deras kamp för yttrandefrihet, demokrati och mänskliga rättigheter möter hårt motstånd och de hamnar i djup konflikt med Putins Ryssland.

I pjäsen får vi möta tre av medlemmarna i Pussy Riot: Nadja, Maria och Kat, innan och efter aktionen. När de planerar, när de jagas, när de döms.

”Vårt överraskande framträdande i Kristus Frälsarens katedral med sången ”Guds moder, fräls oss från Putin” störde det okränkbara hos en mediebild som i efterhand skapats av myndigheterna och avslöjade dess falskhet (…) Först försökte de få det till att vår föreställning var ett upptåg av en hop andefattiga militanta ateister. Men de missade grovt eftersom vi då redan var kända som ett antiputinistiskt, feministiskt punkband som utför angrepp på landets främsta politiska symboler via medierna.” (citat fr Masha Gessen Ord kan krossa betong)

– Vi skildrar tre kvinnors politiska kamp. Genom sin konst och sitt politiska ställningstagande så hävdar de sin yttrandefrihet och hamnar på så vis i en oresonligt djup konflikt med Putins Ryssland och blir straffade för det. Det handlar om förändring och motstånd. Och om modet att driva sina åsikter kring demokratifrågor så hårt att man är beredd att sitta i fängelse för det. Vi ställer frågan – är Pussy Riots agerande rätt eller fel? säger Malin Stenberg, regissör.

Pussy Riot – en punkbön av Irena Kraus är baserad på den ryskamerikanska journalisten Masha Gessens bok Ord kan krossa betong. Irena Kraus är även aktuell på Dramaten med sin dramatisering av Vilhelm Mobergs Utvandrarna som fick årets Medeapris. Regisserar gör Malin Stenberg som på Dramaten tidigare satt upp bland annat Askungen, Mannen i ormskinnsjackan och Vargtimmen.

Urpremiär 5 februari, Målarsalen

Hör Masha Gessen i ett samtal med journalisten Michael Winiarski 6 februari kl 16.30-18.00, Målarsalen. Fri entré, begränsat antal platser.

För mer information:

Emma Englund