Trenden fortsätter: Allt fler unga nyktra

I dag släpper Centralförbundet för Alkohol- och Narkotikaupplysning (CAN) sina årliga siffror för skolelevers drogvanor. Resultatet visar återigen på ett forsatt lågt drickande hos ungdomar jämfört med tidigare decennier. För pojkar i årskurs 9 är andelen som dricker alkohol nu nere på 36%.

Undersökningen Skolelevers Drogvanor genomförs varje år och mäter i vilken omfattning elever i årskurs 9 respektive år 2 på gymnasiet använder sig av droger. Det senaste decenniet har andelen alkoholkonsumenter i gruppen varit stadigt sjunkande. I årets mätning visar resultatet att runt 40% av eleverna i årskurs 9 druckit alkohol det senaste året, jämfört med 42% i förra årets mätning. Det är dock pojkarna som står för minskningen: 36 % i år jämfört med förra årets 40 %. Flickorna ligger kvar på 44%. I år 2 på gymnasiet är andelen alkoholkonsumenter runt 75 %, vilket är precis samma nivå som förra året.

- Alkoholkonsumtionen bland ungdomar fortsätter sjunka och det är naturligtvis väldigt roligt. Det här gör att vi alla, ungdom som vuxen, får en sundare inställning till alkohol, både idag och i framtiden. Däremot får vi inte tro att det här kommer av sig själv: Vill vi som samhälle att utvecklingen ska hålla i sig måste vi alla fortsätta med ett hårt arbete. Det är oerhört viktigt, säger Eric Tegnander, förbundsordförande för Ungdomens  Nykterhetsförbund.

Mätningarna för årskurs 9 har genomförts sedan 1971 och i gymnasiet har man mätt sedan 2004. Den långa tidsserien ger möjlighet att jämföra med ungas alkoholkonsumtion under exempelvis 70-talet, då situationen såg helt annorlunda ut.

- Vuxenvärlden måste förstå att situationen idag är helt annorlunda jämfört med när de själva gick i skolan. 1971 var det runt 90 % av 15-åringarna som drack alkohol. 2016 ser det helt annorlunda ut. Majoriteten är nyktra och alkoholnormen är på väg att luckras upp. Internets intåg och bättre förebyggande metoder har gjort att unga idag helt enkelt inte är lika intresserade av att dricka sprit. Ändå möter vi fortfarande väldigt många vuxna som behandlar 15-åringar som att de dricker alkohol. Det ser vi som väldigt kontraproduktivt, fortsätter Eric Tegnander.

CAN släpper idag siffrornda för elevernas drogvanor. Rapporten i sin helhet, som innehåller en fördjupad analys av olika områden släpps den 9:e december.

Eric Tegnander

0733838359 | eric@unf.se

Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, är Sveriges främsta ungdomsorganisation som arbetar för en nykter livsstil. UNF har cirka 5 000 medlemmar fördelat på 100 föreningar runt om i Sverige. UNF:s vision är en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. UNF är såväl partipolitiskt som religiöst obundet.