Ungas inflytande undermåligt i kommunerna

Ungdomens Nykterhetsförbund (UNF) släpper idag för femte året i rad sin rapport om ungas fritidsmöjligheter i Sveriges kommuner. Den generella trenden är att utvecklingen avtagit och på många håll verkar frågan stå och stampa på samma ställe. När det gäller ungas inflytande i frågan lokalt blir betyget många gånger underkänt.

- Vi är oroade över att så få kommuner förstår behovet av att lyssna på ungdomar i arbetet för en bättre fritidspolitik. Det tyder på att man inte tar frågan på allvar och det får självklart negativa konsekvenser, säger Eric Tegnander, förbundsordförande för organisationen

Rapporten om ungas uteliv i kommunerna kom ut för första gången 2012. Till en början syntes en positiv trend bland kommunerna, men den verkar nu avta mer och mer. Allra sämst blev resultatet när det gällde ungas lokala inflytande och tillgången till ett nyktert föreningsliv.

Rapporten baseras på en enkät som kommunerna själva får fylla i. Av 254 deltagande kommuner blev totalt 46% godkända, att jämföra med fjolårets 44%. En marginellt större andel, alltså. 54% av kommunerna blir tyvärr inte godkända.

- Det finns 125 kommuner i Sverige som inte håller måttet när det gäller ungas fritid. Vi pratar gärna gott om alla de kommuner som gör fantastiska saker för unga, men först måste samhället kunna garantera en lägstanivå. Sveriges unga förtjänar bättre än såhär, avslutar Eric Tegnander

För pressuttalanden

Eric Tegnander, Ordförande

eric@unf.se

För information om rankningen

Malin Andersson

malin.a@unf.se

Ungdomens Nykterhetsförbund, UNF, är Sveriges främsta ungdomsorganisation som arbetar för en nykter livsstil. UNF har cirka 7 000 medlemmar fördelat på 125 föreningar runt om i Sverige. UNF:s vision är en demokratisk och solidarisk värld fri från droger. UNF är såväl partipolitiskt som religiöst obundet.