Var tredje blogginlägg innehåller alkohol

I det nya numret av Motdrag, som ges ut av Ungdomens nykterhetsförbund, kan du bland annat läsa Motdrags granskning som visar att flera av Sveriges största bloggare skriver positivt om alkohol i var tredje eller var femte inlägg. Dessutom berättar rapparen Allyawan om sitt drogmissbruk och vi lyfter fram berättelser bakom tatueringar.

Mycket alkohol i stora bloggar

Motdrag har undersökt alkoholens närvaro i åtta av Sveriges största livsstilsbloggar med unga läsare. Undersökningen visar att i hälften av de undersökta bloggarna innehåller runt en tredjedel eller en femtedel av inläggen alkohol.

Mest bloggar Sandra Beijer, som har bloggen Niotillfem, om alkohol. 32 procent av hennes inlägg under den undersökta perioden innehåller texter eller bilder på alkohol eller festande. Michaela Forni landar på 29 procent och Kenza Zouiten och Alexandra Nilsson, mer känd som Kissie, på 19 procent. De övriga undersökta bloggarna är Egoina, Dessie, Blondinbella och Nellie. Läs hela undersökningen här http://www.unf.se/bloggranskning/.

Allyawan rappar bättre utan droger

Rapparen Allyawan, som är aktuell i Linda Piras singel ”Bish Ja E Baws”, berättar i Motdrag om sin tuffa bakgrund med droger och kriminalitet.

– Jag har varit helt förstörd och fucked up, och skulle aldrig glorifiera det livet. Mitt närminne är skadat och det beror på att jag tog droger under en utvecklingsfas i tonåren. Jag har även suttit häktad flera gånger på grund av skit jag gjort när jag varit påverkad.

Allyawan kom ur drogerna genom att göra en deal med Gud.

– Allt har blivit bättre sedan dess. Jag skriver bättre utan droger, jobbar hundra gånger bättre och är en bättre pappa till min son. Men samtidigt är jag svag och jag har fallit många gånger. Jag försöker ta en dag i taget.

Tatueringar berättar om mobbing och missbruk

Allt fler tatuerar sig. Och många gör det för att beskriva något viktigt. Motdrag har träffat fyra personer vars tatueringar berättar om både missbruk, mobbing och att ta makten över sitt eget liv.

Att pappa missbrukade alkohol och att jag var utstött i skolan gjorde att jag länge mådde psykiskt dåligt. Det kändes som att en svart hand gick genom min rygg och klämde runt mitt hjärta. Tatueringen är placerad över det hålet. Den står för att även om jag är trasig så kommer jag alltid kunna sys ihop igen och må bättre, berättar Maja Nordstrand från Karlstad.

Dessutom: Anebyförening dansar flera gånger i veckan, UNF:are stöttar flyktingar med boende och soppa och fototävling.

Kontakt:

Lina Mattebo, redaktör

lina.mattebo@unf.se

073 372 62 66

Motdrag är UNF:s medlemstidning. Vi både speglar och granskar det som sker i UNF, har koll på aktuella händelser inom alkohol- och drogpolitik och låter unga människor komma till tals. Motdrag har en upplaga på ungefär 10 000 exemplar och kommer ut sex gånger om året.

Snabbfakta

Citat