Mall of Scandinavia utmanar handelsplatser och detaljhandelsindex med rekordresultat

HUI Research publicerade nyligen omsättning och resultat för Sveriges största handelsplatser. Noterbart är att Mall of Scandinavia utmanar Sveriges handelsområden och tar sig in på top tio-listan med enbart köpcentrumverksamhet. Med en detaljhandels omsättning på över 4,3 miljarder kronor fortsätter Mall of Scandinavia att vara köpcentrumbranschens flaggskepp.

HUI Research i samarbete med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers (NCSC) publicerade nyligen sin kartläggning avseende Sveriges köpcentrum och handelsområden, ”Swedish Shopping Centre Directory”. Resultatet visar att Mall of Scandinavia tar sig in på topp tio-listan av Sveriges största handelsplatser som köpcentrum.

E-handeln fortsätter att öka och tog en stor andel av tillväxten inom sällanköpsvaruhandeln, men köpcentrum som Mall of Scandinavia visar undantag från denna trend med starka försäljningssiffror inom alla segment.

-       Genom att skapa destinationer med ett brett utbud av såväl detaljhandel, dagligvaruhandel, service, restauranger, och nöjen ligger Mall of Scandinavia i framkant jämfört med både konkurrerande köpcentrum och e-handel, säger Lars-Åke Tollemark , Managing Director Nordic, Unibail-Rodamco-Westfield.

Att bredda köpcentrumets utbud och segment är något Unibail-Rodamco-Westfield, som äger Mall of Scandinavia, gjort med stor framgång. Under 2017 visar gruppen positiv tillväxt genom hela den Nordiska portföljen med driftnettot like for like på +7,6%. Försäljningen i Unibail-Rodamco-Westfields svenska köpcentrum ökade med +4,6% vilket är dubbelt så mycket som företagets konkurrenter och detaljhandelindex.

-       Vi har en fortsatt god tillväxt i Mall of Scandinavia även i år, långt över index, säger Lars-Åke Tollemark, Managing Director Nordic, Unibail-Rodamco-Westfield.

Lars-Åke Tollemark, Managing Director Nordic, Unibail-Rodamco-Westfield
+46 (0)73 350 60 10, lars-ake.tollemark@urw.com

Amelie Argenti, Communication Manager Nordic, Unibail-Rodamco-Westfield
+46 (0)76 525 56 06, amelie.argenti@urw.com

Unibail-Rodamco-Westfield is the premier global developer and operator of flagship shopping destinations. With a portfolio valued at €62 Bn as at 31 December 2017, of which 88% in retail, 7% in offices and 6% in convention & exhibition venues, the Group owns and operates 102 shopping centres, of which 56 are flagships in the most dynamic cities in Europe and the United States. Its centres welcome 1.2 billion visits per year. Present in 2 continents and in 13 countries, Unibail-Rodamco-Westfield provides a unique platform for retailers and brand events, and offers an exceptional and constantly renewed experience for customers.  With the support of its 3,700 professionals and an unparalleled track-record and know-how, Unibail-Rodamco-Westfield is ideally positioned to generate superior value and develop world-class projects. The Group has the largest development pipeline in the industry, worth €13 Bn. Unibail-Rodamco-Westfield distinguishes itself by its Better Places 2030 agenda, that sets its ambition to create better places that respect the highest environmental standards and contribute to better cities.  Unibail-Rodamco-Westfield is listed on Euronext Amsterdam and Euronext Paris (Euronext ticker: URW). A secondary listing has been established in Australia through Chess Depositary Interests. The Group benefits from an A rating from both Standard & Poor’s and Fitch Ratings, and from an A2 rating from Moody’s.

For further information visit www.urw.com