Nytt koncept i The Designer Gallery™ i Mall of Scandinavia

Under 2016 annonserade Mall of Scandinavia sitt samarbete med den välkände kreatören Lee Cotter. Modedesignern och strategen är kreativt ansvarig för att kurera och tematisera koncepten i The Designer Gallery™, som nu under sommaren har fått en helt ny design. Med spännande butiker och pop-ups kompletteras utbudet under hösten när Whyred öppnar en permanent butik.

The Designer Gallery™ är ett kluster av internationella och skandinaviska mode- och livsstilsmärken, beläget i hjärtat av Mall of Scandinavia. När kreatören Lee Cotter fick uppdraget att kurera och tematisera platsen, utgick han ifrån en idé om subkulturer där foto, konst, teknik och mode står i centrum.

-        Som Chief Editor är min ambition att skapa en eklektisk mix bestående av kända klassiska varumärken blandat med nya innovatörer och kreatörer, säger Lee Cotter. Jag vill skapa en ambiance som utmanar och berör. Retail ska vara en upplevelse som inspirerar.

Det nya konceptet, From the Streets, andas originalitet, kontrast och inspiration. Den iögonfallande, gråröda färgskalan pryds av imponerande installationer som symboliserar ett eko. Förutom den nya designen har Lee även arbetat fram en tematisering, som tar sitt uttryck i aktiviteter med koppling till mode och kultur. Under sommaren har till exempel modefotografen Mikael Schulz och make-up-artisten Viktoria Sörensdotter ställt ut sin fotokollektion The Face of Beauty.

Sedan öppningen i november 2015 har Mall of Scandinavia nått 23 miljoner besökare. Centrumchef Louise Bergqvist menar att The Designer Gallery™ är en av faktorerna som bidragit till framgången:

-        Med ett kvalitativt utbud, en intressant design och spännande varierande pop-up butiker bidrar The Designer Gallery™ till att göra Mall of Scandinavia till en unik och speciell plats för våra besökare.

Under 2017 har ett flertal pop-up butiker varit på plats i The Designer Gallery™ inklusive varumärken som NA-KD, Mixed Grill och Shestore. Den senaste tiden har svenska Vélo & Oxygen öppnat ett showroom där de visat upp sina exklusiva elcyklar. Det permanenta utbudet kompletteras nästa månad när det ikoniska svenska modemärket Whyred öppnar en butik i Mall of Scandinavias modekluster.

Lee Cotter, Chief Editor, The Designer Gallery™
Email: designergallery@leecotter.com

Amelie Argenti, Communication Manager Nordic, Unibail-Rodamco
Tel: +46 (0)76 525 56 06, Email: amelie.argenti@unibail-rodamco.com

Om Mall of Scandinavia

Mall of Scandinavia är beläget i Arenastaden i Solna, intill Solna station och Friends Arena, endast sju minuter från Stockholm city. Centrumet invigdes den 12 november 2015 och erbjuder en unik kombination av internationella och exklusiva varumärken, matupplevelser och underhållning.  Här återfinns hela 224 butiker och restauranger, fördelade på 101,048 m2.  The Designer Gallery™ presenterar exklusiva varumärken, mode- och livsstilsbutiker samt ett urval av pop-ups. Dining Plaza samlar över 20 restauranger i vad som är Stockholm största restaurangområde.

I Mall of Scandinavia finns även ett serviceutbud utöver det vanliga, bland annat nyheten Click & Services, en lounge där e-handeln möter den fysiska shoppingupplevelsen. Här kan kunden hämta sina paket, prova i provrummen och, vid behov, lämna tillbaka varan. Mall of Scandinavia är enkelt att nå med kollektivtrafik och har hela 3,700 parkeringsplatser.  Mall of Scandinavia är det första köpcentrumet i Sverige som certifierats enligt miljöcertifieringssystemet BREEAM* med betyget ”Excellent” under designfasen.

Mall of Scandinavia ägs av Unibail-Rodamco. För mer information, vänligen besök www.mallofscandinavia.se.

*Building Research Establishment Environmental Assessment Method, världens mest använda certifieringssystem för byggnader.