Anna Bergendahl och Nano är storfavoriter i Göteborg

Nedräkningen till den 59:e upplagan av Melodifestivalen har börjat. På lördag går startskottet i Göteborg där Anna Bergendahl och Nano tippas knipa de två första finalbiljetterna. Anna Bergendahl ligger dessutom på delad andraplats i Unibets oddslista över vilken artist som får representera Sverige i Eurovision Song Contest i Tel Aviv.

Lördagens startfält i Göteborg innehåller flera starka kort, däribland Wiktoria som ställer upp i tävlingen för tredje gången. Wiktoria gick direkt till final både 2016 och 2017 där hon slutade på fjärde- och sjätteplats. Enligt Unibets odds blir det dock ingen expressbiljett till finalen för Wiktoria i år, men hon kan räkna med en plats i andra chansen dit hon tippas få sällskap av singer-songwritern Mohombi.

Storfavoriterna i Göteborg stavas Anna Bergendahl och Nano som har med sig en första, respektive andraplats i bagaget. Anna Bergendahl vann Melodifestivalen 2010 med låten ”This is My Life” och fick representera Sverige i Eurovision Song Contest i Oslo där Anna slutade på en snöplig elfteplats och missade därmed finalen med minsta möjliga marginal. Nano debuterade Melodifestivalen 2017 med låten ”Hold On” som gick direkt till finalen i Friends Arena. Där vann Nano tittarnas röster, men slutade på en andraplats efter Robin Bengtsson som var juryns favorit.

– Både Anna Bergendahl och Nano har bevisat att de verkligen går hem i stugorna och de ligger också bra till för att vinna årets upplaga av Melodifestivalen, säger Henrik Holm, oddsexpert på Unibet.

I Göteborg deltar även rutinerade Arja Saijonmaa som ställde upp i Melodifestivalen i Finland redan 1971. Men mest känd är nog Arja från andraplatsen i den svenska Melodifestivalen 1987 då hon framförde den idag kultförklarade låten ”Högt över havet”. År 2005 var hon med igen, men slutade då sist i den andra deltävlingen. I år pekar oddsen på att det blir en ny jumboplats för Arja som är Göteborgs högoddsare och spelas till 26 gånger pengarna att gå direkt till finalen.

Unibets odds på Melodifestivalens första deltävling i Göteborg

Vilka artister går direkt till finalen?
Anna Bergendahl 1.45
Nano 1.65
Wiktoria 2.55
Mohombi 2.75