Glenn Hysén blir första svenska röstassistenten

Röststyrda hjälpredor som används ihop med uppkopplade högtalare har kommit att bli en av de hetaste tekniktrenderna. Nu går spelbolaget Unibet i bräschen på den svenska marknaden för smarta hem genom att presentera en ny uppkopplad högtalare med den integrerade och svensktalande röstassistenten Glenn Hemma.

– Vi ser en enorm potential på den svenska teknikmarknaden så det känns fantastiskt att kunna presentera denna milstolpe för företaget. Vårt dedikerade team har verkligen lagt ner ett hästjobb på det här projektet och jag är helt säker på att det kommer bli en supersuccé, säger Alexa A. Mazon, teknik- och innovationsdirektör på Unibet.

Som namnet antyder är Glenn Hemma baserad på fotbollslegendaren Glenn Hyséns röst. Utöver det faktum att tjänsten är på svenska så väljer Unibet att ta en annorlunda väg mot vad som annars finns på marknaden i dag. Glenn Hemma kommer inte att sträva efter att hantera varje kommando som väntat, istället kommer rösten fungera mer som en verklig familjemedlem.

– Det är riktigt skoj och en stor ära att få göra detta, även om jag inte riktigt fattar hur det går till. Men, man brukar ju tjöta en del så det här passar mig som handen i handsken. För alla som vill höra mig mala på om Kamratgården, pytt i panna och Göteborg är det här som en perfekt glidtackling på Wembley, skrattar Glenn Hysén, ambassadör för Unibet.

Glenn Hemma går att förhandsboka på glennhemma.se med start den 1 april 2018. Inledningsvis levereras tjänsten med medföljande högtalare, men lagom till julhandeln blir Glenn Hemma tillgänglig för tredjepartstillverkade högtalare.

Funktioner

• Röstigenkänning
  • Uppfatta och verkställa instruktioner
  • Besvara frågor
  • Spela upp musik
  • Utföra sökningar via sökmotorer
  • Hantera påminnelser och kalenderbokningar
  • Underhålla med ordvitsar

På länken nedan ligger även fler högupplösta bilder på Glenn Hemma och videon för nedladdning.

Anders Falk, Brand Manager Unibet, 070-875 39 42, anders.falk@kindredgroup.com