Kan bli nyval enligt oddsen

På söndag går svenskarna till valurnorna och enligt oddsen kommer det bli Ulf Kristersson som blir Sveriges nästa statsminister, samtidigt visar oddsen att det är 37 procents sannolikhet att det blir nyval innan mandatperioden är över.

Efter en lång kampanjsommar börjar det dra ihop sig för riksdagspartierna. Om fem dagar kommer svenskarna att bestämma hur landet ska styras de kommande åren, och oddsen visar att Alliansen gör comeback i Rosenbad.

– Ulf Kristersson har precis som alliansen i stort varit favorit hos spelarna ett bra tag nu. Med det sagt är det inte otroligt att Kristersson får det tufft att behålla taktpinnen fram till nästa ordinarie val. Enligt spelarna är det faktiskt 37 procents sannolikhet att det kommer bli nyval, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Socialdemokraterna har tagit över förstaplatsen i oddslistan över vilket parti som får högst procent av rösterna. S spelas just nu i oddset 1.55, att jämföra med SD och M som spelas till 2.30 respektive 21 gånger pengarna.

– Under en period i somras låg SD överst i oddslistan men på senare tid har S dragit ifrån, säger Henrik Holm.

Unibets odds på riksdagsvalet:

Nyval genomförs före 1 september 2022
Nej 1.47
Ja 2.50

Parti/koalition som får högst procent av rösterna
Socialdemokraterna 1.55
Sverigedemokraterna 2.30
Moderaterna 21.00
Centerpartiet 501.0
Vänsterpartiet 751.0
Liberalerna 1001
Miljöpartiet 1001