Oddsen: De vinner SHL 2018/2019

I helgen släpptes pucken för SHL-säsongen 2018/19 och 2010-talets maktfaktor Skellefteå imponerade mot Rögle. Västerbottningarna lär dock få slita ont för att återigen lyfta bucklan, fjolårsmästarna Växjö Lakers kommer enligt spelarna skrinna förbi resten av lagen i stor stil.

Växjö Lakers har, tillsammans med Malmö Redhawks, ännu inte invigt SHL-säsongen 2018/19, men enligt spelarna väntar smålänningarna på något gott. Ett spel på att Lakers tar hem slutspelet står i oddset 4.75, att jämföra med främsta utmanarna Djurgårdens IF och Färjestads BK som spelas till oddset 8 gånger pengarna.

– Växjö fullkomligen krossade motståndet under vårens slutspel. Det var en maktdemonstration a la Big Red Machine. De är av förklarliga skäl storfavoriter i år, men jag vill även lyfta ett varningens finger för Djurgården. Trots premiärförlust har stockholmarna ett vasst lag på pappret, och får de supportrarna i ryggen direkt blir det nog en rolig säsong för dem, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

I botten av oddslistan återfinns nykomlingen Timrå, som tog sig till SHL via ett rafflande kval mot Karlskrona HK. Serien avgjordes i den absolut sista matchen men till slut drog klassiska Timrå det längsta strået, något de inte lär göra när SHL ska avgöras till våren. Enligt spelarna är Timrå (176.0) och Mora (151.0) långt ifrån övriga lag när det handlar om vem som får lyfta bucklan.

– Timrå och Mora får det tufft, samtidigt är Rögle något förvånande rätt högt rankat av spelarna. Det känns som att det kan bli en rejäl kamp om de sista slutspelsplatserna och det är så klart inte omöjligt att någon av de bottenrankade lagen skräller, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Unibets odds på SHL 2018/2019:

Vinnare
Växjö Lakers 4.75
Djurgårdens IF 8.00
Färjestad BK 8.00
Frölunda HC 10.00
HV 71 10.00
Skellefteå AIK 10.00
Linköpings HC 12.00
Brynäs IF 14.00
Luleå HF 14.0
Malmö Redhawks 18.00