Oddsen: Prisregn för ”Mondo” på Idrottsgalan

På måndag den 21 januari är det dags för Idrottsgalan 2019, där Sveriges främsta idrottsprestationer det gångna året ska prisas. Enligt Unibets odds kommer Armand Duplantis att bli galans stora vinnare, samtidigt som herrlandslaget i fotboll blir helt utan priser.

Den då 18-årige Armand Duplantis tog sig över drömgränsen sex meter både en och två gånger när han vann den redan klassiska stavhoppsfinalen i EM i friidrott 2018. Nu är Duplantis favorit att ta hem tre tunga priser på Idrottsgalan: Årets manlige idrottare, Årets prestation samt Jerringpriset – som utses av svenska folket i Radiosportens omröstning.

”Mondo” Duplantis står i 2,10 gånger pengarna att ta hem Jerringpriset och utmanas främst av Sarah Sjöström (2,80). Hon är även andrahandsfavorit till att bli Årets kvinnliga idrottare, längdskidåkaresset Charlotte Kalla står överst i oddslistan med 1.75 gånger pengarna.

– Jerringpriset har ju den extra dimensionen med röstningen, där folkets hjärtan kanske klappar extra för en kandidat beroende på om man själv är ett fan av i detta fall friidrott, simning eller skidåkning. Vi får heller inte glömma Björn Goop som säkerligen har traventusiasterna i ryggen, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Priserna till Årets lag och Årets ledare blir en kamp mellan fotboll och skidskytte där herrstafettlaget från OS ser ut att snuva herrlandslaget i fotboll på utmärkelsen. Dessutom väntas skidskyttekaptenen Wolfgang Pichler vinna Årets ledare före fotbollslandslagets Janne Andersson.

– Efter den fantastiska VM-sommaren för fotbollslandslaget är det lite anmärkningsvärt att de ser ut att bli utan pris på galan. Men konkurrensen är stenhård och ett OS-guld är ju faktiskt ett OS-guld, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Årets nykomling blir ishockeyspelaren Elias Pettersson (1.25) som just nu gör succé för Vancouver Canucks som rookie i NHL.

Unibets odds på Idrottsgalan 2019

Hanna Öberg (skidskytte) 4.00
André Myhrer (alpint) 5.00
Pernilla Lindberg (golf) 12.00