Oddsen på Melodifestivalen 2019: Så går det i Andra chansens fyra dueller

Åtta ska bli fyra i Melodifestivalens Andra chansen som avgörs i Nyköping på lördag. Enligt oddsen har Lisa Ajax och Anna Bergendahl allra bäst chanser att vinna sina dueller – vilket innebär att schlagerrävarna Martin Stenmarck och Andreas Johnson går miste om den stora finalen.

Andra chansen avgörs även i år genom fyra dueller, vilket innebär att det ligger fyra biljetter i potten till Melodifestivalens final på Friends Arena den 9 mars.

Anna Bergendahl, som vann tävlingen 2010, står i oddset 1,15 att besegra Andreas Johnson för en finalplats. Likt Bergendahl tog sig Nano till Andra chansen via deltävling 1, och enligt Unibets odds blir det final även för honom efter duell mot Vlad Reiser.

– Det är bara Robin Stjernberg som gått via Andra chansen och sedan kammat hem hela tävlingen, även om Felix Sandman var bra nära i fjol. Men både Anna Bergendahl och Nano låg bra till på oddslistorna inför årets tävling, så om de tar sig vidare finns det kanske en chans att en Andra chansen-vinnare återigen går hela vägen, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Den tredje duellen blir en kamp mellan två ballader där Lisa Ajax är klar favorit (odds 1,18) att dra det längsta strået mot Martin Stenmarck.

I matchen om den sista finalplatsen ser dock gammal ut att bli äldst, då veteranerna i Arvingarna spelas till låga 1,33 i duell mot nykomlingen Rebecka Karlsson.

Unibets odds på Melodifestivalens Andra chansen i Nyköping:

Kvalificera sig för final:
Duell 1:
Vlad Reiser 2.55
Nano 1.47

Duell 2:
Andreas Johnson 5.00
Anna Bergendahl 1.15

Duell 3:
Martin Stenmarck 4.50
Lisa Ajax 1.18

Duell 4:
Rebecka Karlsson 3.15
Arvingarna 1.33

Fakta om Unibets odds på Melodifestivalen
Unibets odds på Melodifestivalen har varit otroligt träffsäkra genom åren. Inför de senaste 16 årens finaler (2003 till 2018) har oddsen prickat in vinnaren hela 13 gånger. De tre plumparna i protokollet är från 2005, 2013 och 2017 då Martin Stenmark, Robin Stjernberg och Robin Bengtsson stod som slutsegrare. Oddsen pekade då istället på Nanne Grönvall, Yohio och Nano. Samtliga dessa tre artister fick dock flest tittarröster, men de internationella jurygrupperna ville annorlunda.

Alla odds på Melodifestivalen: https://www.unibet.se/betting#event/1005325695

Henrik Holm, spelexpert på Unibet, 070-875 41 31, henrik.holm@kindredgroup.com