Storfavoriten till final men Finland och Island ryker

På tisdag inleds den stora finalveckan av Eurovision Song Contest 2018 med den första av två semifinaler. Israel är favorit och väntas ta en enkel finalbiljett medan de nordiska länderna får det betydligt tuffare, enligt odds från Unibet.

Fjolårssegraren Portugal är värd för årets Eurovision och spelplats är Altice Arena i Lissabon. I den första semifinalen som går av stapeln på tisdagskvällen gör 19 länder upp om 10 platser till lördagens final. Israel, som representeras av Netta med låten ”Toy”, är den stora förhandsfavoriten i årets tävling och väntas få en behaglig resa till finalen.

Betydligt tuffare ser det ut att bli för de nordiska länderna. Ett spel på att Finland missar finalen står i oddset 1.50 jämfört med 2.25 för en finalbiljett. Ännu tyngre förhandsläge har Island, som väntas ha sämst chanser av alla att gå vidare från semifinal 1.

– Stödröster på grannländer är ju på gott och ont ett vanligt inslag i Eurovision och Finland och Island skulle nog må bra av kompisröster från svenskarna. Men jag tror att Finland grejar det, mest för att låtnamnet ”Monster” för tankarna till Lordi, säger Henrik Holm, spelexpert på Unibet.

Oddsen på Eurovision Semifinal 1, head-to-head:

Kvalificera sig för final (nej)
Albanien 4.50 (1.15)
Armenien 1.72 (2.00)
Azerbajdzjan 1.85 (1.85)
Belgien 1.75 (1.95)
Bulgarien 1.15 (4.50)
Cypern 1.05 (7.50)
Estland 1.05 (7.50)
Finland 2.25 (1.50)
Grekland 1.30 (3.20)
Irland 4.50 (1.15)