Barn till textilarbetare i Bangladesh får sina rättigheter kränkta

Barnen till dem som syr våra kläder är fattiga. Det är barn som saknar sina föräldrar, ofta känner sig sjuka, önskar att de någon gång kunde få ett äpple att äta och drömmer om ett bättre liv. Det är en konsekvens av textilarbetarnas låga löner och svaga förhandlingsposition i Bangladesh. Det visar en ny rapport från Swedwatch och LO-TCO Biståndsnämnd.

”Ibland finns det inte någon lunch. Det är jobbigt att ta hand om min lillasyster när hon inte har ätit. Då känner jag mig hjälplös och ledsen.”

Det säger 11-åriga Akhi som slutat skolan för att ta hand om sin yngre syster när hennes mamma arbetar på en fabrik som tillverkar kläder åt svenska företag. Hon bor i Dhakas slum och är ett av de 44 barn till textilarbetare som ingår i rapporten 44 Barn.

Föräldrarnas låga löner, osäkra anställningar och svaga position i samhället hotar flera av barnens rättigheter. Barnen i studien får ensidig och näringsfattig mat. De som bor i slumområdena är ofta sjuka, men deras föräldrar har inte råd att söka läkarhjälp. De som lämnats kvar i byarna och lever separerade från sina föräldrar uttrycker nedstämdhet, sorg och skuld.

- Barnen får betala det högsta priset när textilarbetarnas löner helt enkelt inte räcker till en acceptabel levnadsstandard för dessa familjer. Faktorer som korruption, bristande sociala trygghetssystem och en totalt oreglerad hyresmarknad i slummen bidrar ytterligare till att låsa fast dem i fattigdom. Därför behöver klädföretagen ta sig an frågan om barnens rättigheter på ett både övergripande och långsiktigt plan, säger Henrik Fröjmark, rapportchef på Swedwatch.

Enligt internationella riktlinjer bör företag identifiera och hantera risker för negativ påverkan på de mänskliga rättigheterna. Barn är en särskild riskgrupp. I rapporten uppger 18 svenska kläd- och textilföretag att de ser en koppling mellan sin verksamhet och textilarbetarnas barns välmående. Men fortfarande är företagens hållbarhetsarbete begränsat till kontrollen av barnarbete.

- Barnrättsfrågorna är en viktig del av de mänskliga rättigheterna i arbetslivet i stort. Den här rapporten är därför en viktig pusselbit när vi ska analysera hur den globaliserade modeindustrin på ett trovärdigt sätt kan bidra till minskad fattigdom och utveckling, istället för tvärtom, säger Kristina Henschen, chef för LO-TCO Biståndsnämnd.

Rapporten presenteras på Bok- och biblioteksmässan, Internationella Torget, Stora scen, 26 september kl. 09.10
Se lanseringsseminariet live: www.lotcobistand.org/live

Ladda hem rapporten: 44 barn - med föräldrar i textilindustrin drömmer om ett bättre liv

Kristina Henschen, chef för LO-TCO Biståndsnämnd, Tel 070-569 50 89, e-post: kristina.henschen@lotcobistand.org
Henrik Fröjmark, rapportchef, Swedwatch, Tel 08 602 89 83, 0709 516737, e-post: henrik@swedwatch.org

LO-TCO Biståndsnämnd stödjer uppbyggnaden av fria, demokratiska och jämställda fackliga rörelser i världen. Vi är LO:s och TCO:s samarbetsorgan för internationellt fackligt utvecklingssamarbete, och har funnits sedan 1977. Organisationen är partipolitiskt obunden.

Barnen till dem som syr våra kläder är fattiga. Det är en konsekvens av textilarbetarnas låga löner och svaga förhandlingsposition i Bangladesh.

Kristina Henchen, kanslichef för LO-TCO BIståndsnämnd