Klimatmigration kräver omställning av arbetsmarknaden

I dagarna antar FN 17 nya hållbara utvecklingsmål, som syftar till att utrota extrem fattigdom och uppnå hållbar utveckling. Centrala frågor för genomförandet av målen är sysselsättning, miljö och migration, särskilt som klimatförändringarna kommer orsaka att många människor migrerar för arbete. Men anpassningen till det nya klimatet kan också generera nya jobb och inkomster. Både företag och arbetstagarorganisationer måste fokusera på hur klimatkrisen kommer att påverka sysselsättning och försörjning, menar en ny rapport.

Trots att klimatförändringarnas påverkan på världens arbetsmarknader debatteras allt oftare glöms arbetstagarna bort i diskussionerna. Istället för omställning till nya arbetstillfällen och migration handlar diskussionen mest om subventioner och företagens koldioxidutsläpp. Det hävdar en ny rapport från biståndsorganisationen Union to Union och globala tankesmedjan JustJobs Network.

Rapporten ”Impact of Climate Change on Livelihoods: Case Studies from India, Bangladesh and Indonesia” visar exempel på hur klimatförändringar påverkar hur och var människor lever och arbetar i några av världens folkrikaste länder. Plötsliga förändringar som översvämningar, skogsbränder eller torka leder till migration i stor skala.

En knapp fjärdedel av jordens befolkning, dvs runt 1,66 miljarder människor, bor i Indien, Bangladesh och Indonesien. När länderna drabbas av naturkatastrofer orsakade av klimatförändringar påverkar det hela den globala arbetsmarknaden.

- Ett förändrat klimat påverkar alla, både när det gäller jobb och inkomst, särskilt inom jordbrukssektorn. Det blir en negativ spiral som sprids till andra, närliggande sektorer. När möjligheten till försörjning och produktiviteten minskar, ökar migrationen, vilket i sin tur påverkar arbetstagare, regeringar och företag, säger Sabina Dewan, chef för JustJobs Network.

-  Arbetsmarknadens parter behöver tillsammans diskutera klimatkrisens inverkan på sysselsättning och inkomster, säger Kristina Henschen, chef på Union to Union. Fackföreningsrörelsen måste få en ledande roll när det gäller att hitta lösningar, exempelvis genom social dialog.

Rapporten rekommenderar att regeringar, fackliga organisationer, civilsamhälles-organisationer och företag agerar snarast för att skapa nya jobb genom att utveckla nya sektorer för förnybar energi, investera i vidareutbildning av migrantarbetare och säkerställa skydd för mänskliga rättigheter i arbetslivet.

Rapporten och en film på 21 minuter finns på www.uniontounion.org

Kontakt för mer information:
Union to Union: Karin Lindström, +46 8 789 00 16

JustJobs Network: Divya Khanna, +91 991 033 8282; DivyaKhanna@justjobsnetwork.org

är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell förening. Medlemmar i föreningen är LO, TCO och Saco. Union to Union arbetar för demokrati, en rättvis fördelning av resurser och hållbar utveckling.  Union to Union samarbetar med fackliga organisationer över hela världen och stöttar på plats – genom 99 fackliga utvecklingsprojekt i ett åttiotal länder. Union to Union arbetar också med kommunikationsverksamhet i Sverige för att öka kunskap om svenskt bistånd och utvecklingens drivkrafter.

Ett förändrat klimat påverkar alla, både när det gäller jobb och inkomst, särskilt inom jordbrukssektorn. Det blir en negativ spiral som sprids till andra, närliggande sektorer. När möjligheten till försörjning och produktiviteten minskar, ökar migrationen, vilket i sin tur påverkar arbetstagare, regeringar och företag.
Sabina Dewan, chef JustJobs Network
Arbetsmarknadens parter behöver tillsammans diskutera klimatkrisens inverkan på sysselsättning och inkomster. Fackföreningsrörelsen måste få en ledande roll när det gäller att hitta lösningar, exempelvis genom social dialog.
Kristina Henschen, chef Union to Union