Alkohol, träning eller Netflix? Så kopplar vi av från jobbet

I dagens stressiga arbetsliv är återhämtning kanske viktigare än någonsin. Att träna, umgås med vänner och familj eller titta på TV är de vanligaste sätten att återhämta sig på för tjänstemän i privat sektor. Det visar en undersökning från Unionen.

Det absolut vanligaste sättet att återhämta sig på är att träna, det säger en fjärdedel av de som svarat på undersökningen. Förutom träning är de vanligaste återhämtningsmetoderna att umgås med vänner och familj eller att titta på TV. Nästan var tionde svarande uppgav att de oftast dricker alkohol för att återhämta sig.

– Det är viktigt att hitta sina andningshål i tillvaron, saker som ger energi och glädje. Men det ska inte behöva vara upp till individen att själv hantera ett stressigt arbetsliv. I grunden är det arbetsgivarens ansvar att se till att arbetsbelastningen är rimlig, säger Henrik Ehrenberg, samhällspolitisk chef på Unionen.

Topplistan:

Hur gör du oftast för att återhämta dig?[1]

1. Tränar (23 %)
  2. Träffar vänner/familj (20 %)
  3. Kollar på TV, film/serier (20 %)
  4. Åker på semester (11 %)
  5. Tar ett glas vin/öl eller liknande (9 %)
  6. Läser böcker, lyssnar på poddar (8 %)
  7. Spelar Tv-spel (3 %)
  8. Annat (4 %)
  9. Vet ej (1 %)

Men trots att vi har strategier för hur vi ska återhämta oss, så är det många som upplever att de inte hinner återhämta sig. Bland de som generellt känner sig stressade av jobbet, uppger var fjärde att de inte har tid för återhämtning.

– Arbetsgivaren måste se till att det finns tid för återhämtning, allt annat är ohållbart på sikt. Mitt arbete ska inte konsekvent inskränka på min fritid, för att jag ska hinna göra mitt jobb. Att var fjärde inte hinner återhämta sig mellan arbetstoppar är därför oacceptabelt, säger Henrik Ehrenberg.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Unionen. Svar från 2791 privatanställda tjänstemän samlades in under perioden 21 februari-7 mars 2018. Undersökningen genomfördes även 2015 och 2016. Nyheten är en del av Unionens stresskampanj Reclaim the break: www.unionenopinion.se/kampanjer/reclaim-the-break.

[1] Bas: de som uppgett att de hinner återhämta sig från stressiga perioder

Unionen är Sveriges största fackförbund med 650 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se www.twitter.com/unionenhttps://www.facebook.com/unionensverige - http://unionenopinion.se/