Bristande engagemang för kompetensutveckling ger varsel

De senaste dagarna har vi fått besked om stora varsel. Först på Sony Mobile i Lund och nu på Ericsson. Båda bolagen uppger att det handlar om behov av strukturomvandling.

– Dagens besked är allvarligt, säger Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg. Unionen har cirka 5 300 medlemmar som arbetar på Ericsson, många av de Ericsson-anställda som berörs av dagens varsel är medlemmar i förbundet. Utvecklingen inom it och telekom är omvittnat snabb, att företagen i branschen ständigt behöver förändra sin verksamhets inriktning är därmed självklart. Att Ericsson fortsätter att vara ett lönsamt och växande bolag är viktigt inte bara för bolagets anställda, utan även för många andra företag och yrkesverksamma i den svenska it- och telekombranschen.

– Detta behov av ständig utveckling gäller dock även de anställda. Arbetsgivare måste ge sina anställda rätt förutsättningar för att de under yrkeslivet ska kunna följa med i branschens utveckling. Kompetensutveckling av de anställda är en fråga som företagen själva i första hand ska ta ansvar för. Det handlar om att ge anställda möjlighet att uppdatera sin kunskap i takt med att marknaden förändras, men också om att de måste få veta i vilken riktning denna förändring går. Vad behöver just jag lära mig för att kunna följa med företaget de närmaste åren? Särskilt dagens stora varsel på Ericsson visar att företaget inte tagit detta ansvar för sina anställda, säger Cecilia Fahlberg.

– Beskeden från Sony Mobile och Ericsson är dråpslag för många anställda, deras familjer och för hela orter i Sverige. Samtidigt är it- och telekombranschen i Sverige inte en bransch i kris. Snarare tvärtom. I många fall är det en bransch som expanderar och har ett stort behov av att anställa. Med rätt insatser från de nuvarande arbetsgivarna och från samhället i övrigt kommer de personer som nu varslas bli ett viktigt tillskott i andra företag i branschen. Nu gäller det att dessa insatser verkligen sätts in, det är viktigt för de enskilt drabbade, för den svenska it- och telekombranschen och för det svenska näringslivet som helhet, säger Cecilia Fahlberg.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare: Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 600 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se