En arbetsdag extra i veckan – det gränslösa arbetets villkor

Var femte anställd i Blekinge län jobbar övertid i snitt sex timmar varje vecka. Det visar övertidsuppgifter från SCB som Unionen nu redovisar.

Mobiltelefoner och förändrade arbetsorganisationer gör att många har svårt att dra en gräns mellan arbete och fritid. Dels på grund av jobbsamtal och e-post från kunder och kollegor men också på grund av att ansvaret för en arbetsuppgift många gånger läggs på den enskilde medarbetaren. Det gränslösa arbetslivet har gjort det svårt att lämna tankarna på jobbet när man går från kontoret.

– Övertidsuppgifterna talar sitt tydliga språk, säger Bettina Johansson, regionchef Unionen Sydost. Självklart är det oroande siffror och det finns ingenting som tyder på att övertidsuttaget minskar. En lösning kan vara en lokalt förankrad och tydlig mail- och mobilpolicy.

Normaliseringen av övertidsuttag är en hälsorisk och arbetstidsfrågorna har allt mer kommit att bli en av de viktigaste arbetsmiljöfrågorna för tjänstemännen.

– En hög arbetsbelastning kan fungera i perioder, men när övertiden sätts i system kommer också sjukskrivningarna. Övertid ska användas för att möta tillfälliga toppar på arbetsplatserna, inte som ett sätt att hantera en för låg bemanning där färre förväntas göra mer, säger Bettina Johansson.

I Blekinge län arbetade 11 200 personer övertid under mätveckan, i snitt 6 timmar. I hela landet arbetade 782 000 personer i genomsnitt 6,1 timmar övertid per person.

– Siffrorna stärker Unionens bild att det i dag är vanligare att övertidsarbete sker automatiskt och att det på många arbetsplatser är norm att jobba nästan en hel arbetsdag extra per vecka, säger Bettina Johansson.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare: Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med cirka 570 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se