God vilja räcker inte – omställningsförhandlingarna kräver handling

Unionen anser att det är positivt att regeringen visar en vilja att öka möjligheterna till de anställdas kompetensutveckling under hela arbetslivet, men saknar konkreta satsningar i vårbudgeten. Omställning handlar om inte bara om arbetstagarnas möjligheter utan också om företagens konkurrenskraft och Sveriges tillväxt.

– Parterna kan inte ensamma stå för de stora förändringar som krävs på arbetsmarknaden för att skapa bättre omställning till jobb. Vi hade hoppats att få se konkreta satsningar i vårbudgeten, även om det är positivt att regeringen säger sig vilja stödja omställningsförhandlingarna, säger Niklas Hjert, förhandlingschef på Unionen.

Parterna har kommit långt i förhandlingarna och det är angeläget för svensk arbetsmarknad att vi går i mål. Regeringen behöver bidra med ett studiemedelssystem som passar även dem som redan har ett jobb, säger Niklas Hjert.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 534 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se

Om oss