Ineffektiv IT kostar företagen miljardbelopp årligen

Tjänstemännens inflytande över IT-miljön är bristfällig och systemen styr alltför ofta personalens arbete på ett onödigt och besvärande sätt. Problemen är inte IT-systemen i sig utan hur de införs på företagen. Med bättre förankrade och mer användarvänliga IT-system skulle företagen årligen kunna spara drygt 12 miljarder kronor. Det visar en ny rapport som Unionen presenterar i dag.

Tjänstemännen ägnar en allt större del av sin arbetstid åt datorarbete vilket mer än någonsin påverkar den dagliga arbetssituationen. Trots det är deras inflytande över IT-miljön begränsat. Sedan Unionen genomförde sin första IT-undersökning år 2008 har andelen tillfrågade som inte ges inflytande över utformningen av IT-relaterade arbetsrutiner ökat konstant, från 44 till dagens 66 procent.

Det finns stora besparingar att hämta med fungerande IT-lösningar. Unionens beräkning visar att företagen skulle kunna frigöra tid bland tjänstemännen som motsvarar drygt 12 miljarder kronor årligen om IT-systemen fungerade som medarbetarna önskar. Bara en av tio tillfrågade tjänstemän anser dock att dessa fungerar som de ska.

- Dåligt förankrade IT-lösningar ger företagen onödiga kostnader och skapar frustrerade medarbetare. De som ska använda systemen är de som vet bäst vad som funkar och vad som inte funkar. Därför måste personalen få möjlighet att vara delaktiga och påverka när nya IT-lösningar införs, säger Peter Hellberg, 1:e vice ordförande Unionen.

Väl förankrade IT-system bidrar med ökad effektivitet i företagen. En god IT-utbildning lägger grunden för detta och är en vinst för både arbetstagaren och arbetsgivaren. Trots det uppger hälften av tjänstemännen i undersökningen att de inte fått nödvändig information och kunskap för att använda systemen på ett effektivt sätt.

Årets undersökning visar också att fler och fler företag förlägger sin IT-support utomlands, så kallad outsourcing. För tjänstemännens del kan det innebära ökade problem i form av språkförbistringar, kommunikationsproblem och tekniskt relaterade svårigheter.

- Outsourcing som inte fungerar bra är en tydlig arbetsmiljöfråga. Med outsourcingen följer en förskjutning av ansvar för fungerande IT - från organisation till individ. Självklart ökar pressen på den enskilde tjänstemannen när hen förväntas lösa fler datorproblem själv, säger Peter Hellberg.

Men det finns några ljusglimtar. Årets undersökning visar att fyra av fem tycker att IT underlättar deras arbete generellt och nästan tre av fyra tycker att det förbättrar möjligheten till distansarbete.

Rapporten Tjänstemännens IT-miljö – Lyssna på oss som ska använda det är den femte undersökningen av tjänstemännens IT-miljö som Unionen låtit genomföra sedan 2008. Totalt 2 047 tjänstemän i privat sektor besvarade enkäten som genomfördes i Novus slumpmässigt rekryterade webbpanel.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare: Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 600 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se