Martin Linder föreslås bli ny förbundsordförande i Unionen

Martin Linder föreslås bli ny förbundsordförande i Unionen efter Cecilia Fahlberg, som meddelat att hon inte står till förfogande för omval. Det framgår av valberedningens förslag som presenteras i dag inför Unionens kongress den 11 – 15 oktober i Göteborg.

Martin Linder är 41 år, marknadsekonom, göteborgare till ursprunget, bor i Sollentuna och har varit Unionens 2:e vice ordförande den senaste kongressperioden. Martin har 15 års facklig erfarenhet inom Volvokoncernen, som klubbordförande och koncernordförande och har varit ledamot av Sifs förbundsstyrelse.

Till 1:e vice ordförande föreslår valberedningen att Peter Hellberg, 49 år, ska omväljas och till 2:e vice ordförande föreslås nyval av Marina Åman, 41 år, IBM Svenska AB, Stockholm.

Valberedningens förslag innebär en helt jämställd styrelse, åtta kvinnor och åtta män, med en medelålder på 44 år.

– Unionen har haft en stark utveckling sedan starten för snart åtta år sedan och kommer även framöver behöva både nytänkande och förmåga att förvalta och bygga vidare på det som blivit Unionens styrka. I vårt förslag till ny förbundsstyrelse finns personer som kan tillföra visioner, facklig ideologi och mod. Det finns också stabilitet, trygghet och ekonomisk kompetens och en uttalad vilja att arbeta nära Unionens medlemmar, säger valberedningens ordförande Anne Thelander.

Valberedningens förslag till ny förbundsstyrelse i Unionen, inklusive arbetsplats och regiontillhörighet:

Helena Ahrén, 46 år, Munksjö Aspa Bruk AB, Bergslagen (nyval)

Stefan Carlsson, 59 år, Telia Sonera Sverige AB, Öst (omval)

Björn Ekblom, 39 år, Eltel Networks Infranet AB, Göteborg (omval)

Mikael Hansson, 56 år, AstraZeneca AB R&D, Göteborg (omval)

Martin Johansson, 48 år, SAS Ground Handling Sweden AB, Stockholm (omval)

Ulrika Johansson, 44 år, Gestamp HardTech AB, Norrbotten (omval)

Gun Karlsson, 62 år, Sveriges Television, Stockholm (omval)

Victoria Kirchhoff, 47 år, Egmont Publishing Kids AB, Sydväst (omval)

Hans Lindau, 48 år, Ellos AB, Sjuhall (omval)

Theres Sysimetsä, 37 år, Stockholm Ungdom, Stockholm (nyval)

Suppleanter: