Nu reagerar barnen på vårt ständiga jobbande

Fyra av tio tjänstemän i privat sektor säger att det åtminstone hänt någon gång att deras barn har bett dem att lägga undan jobbmobilen och var femte tjänsteman säger att deras partner, barn eller annan närstående regelbundet ber dem lägga undan jobbmobilen. Det visar siffror från Unionen.

Fler än fyra av tio tjänstemän i privat sektor är tillgängliga för arbete utanför ordinarie arbetstid varje dag och nästan lika många har den senaste månaden behövt jobba under helgen eller på semestern. Den tekniska utvecklingen har gjort det möjligt att vara mer flexibel i hur man arbetar, men gör oss också mer stressade och går ut över vårt privatliv.

– Många tjänstemän kan utföra vissa arbetsuppgifter när och var som helst. Flexibilitet är bra! Men ständig nåbarhet, tankar på jobbet och känslan av att aldrig vara riktigt ledig är en baksida, säger Martin Linder, förbundsordförande för fackförbundet Unionen.

Nu säger också våra familjer ifrån. Var femte tjänsteman i privat sektor säger att deras partner, barn eller annan närstående regelbundet ber dem lägga undan jobbmobilen. Ännu fler säger att det har hänt vid enstaka tillfällen.

– Tänk att du åker pulka med barnen och en kollega ringer för att be dig vidarebefordra ett mail. Det går snabbt att lösa, men vad händer med din återhämtning och din stund med dina barn?, säger Martin Linder.

Vårt sett att arbeta förändras snabbt i takt med att tekniken utvecklas. Det ställer nya krav på arbetsgivarna, som är ansvariga för de anställdas arbetsmiljö och jobbstress. Men inte ens tre av tio känner till om deras arbetsgivare har några riktlinjer för att minska stress på deras arbetsplats.

– Chefer kan göra mycket för att minska jobbstressen. Många företag har till exempel infört en mail- och mobilpolicy så att arbetstagarna inte ska störas utanför jobbet. Men framförallt är det viktigt att ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete, säger Martin Linder.

5 tips till dig som är stressad på jobbet

1. Kom ihåg vem som bär huvudansvaret.
    Påminn din arbetsgivare om att hen är ansvarig för din arbetsmiljö.
  2. Be om tydlighet.
    Din chef ska se till att du vet vilka arbetsuppgifter du har och vilket resultat som ska nås.
  3. Bidra till en mail- och mobilpolicy.
    Du har rätt till en ostörd fritid. Föreslå att ni tar fram en policy på arbetsplatsen som tydliggör när ni förväntas vara tillgängliga på mail och telefon.
  4. Schemalägg tid för återhämtning.
    Blocka tid i kalendern för återhämtning. Annars är det lätt att det inte blir av.
  5. Prata med andra.
    Det är viktigt att du vågar prata om stress med dina kollegor eller ditt arbetsmiljöombud. Stress är en organisatorisk fråga och ska inte bara tacklas som ett individproblem.

Siffror från undersökningen

• Fyra av tio uppger att det åtminstone hänt någon gång att deras barn har bett dem att lägga undan sin jobbmobil (42 %)
  • Var femte uppger att deras partner eller annan närstående regelbundet ber dem lägga undan jobbmobilen har (20 %)
  • Hälften uppger att det åtminstone hänt någon gång att deras att deras partner eller annan närstående bett dem lägga undan jobbmobilen (49 %)