Nya siffror visar: sex av tio i Södermanland känner sig stressade

Sex av tio tjänstemän i privat sektor i Sverige känner sig stressade av jobbet och bland dem upplever en lika stor andel att stressen har ökat det senaste året. Motsvarande siffra i Södermanland är drygt sex av tio, vilket gör att Södermanlands län hamnar på fjärde plats på fackförbundet Unionens lista över var i Sverige vi känner oss mest stressade.

Unionens nya siffror visar tydligt att svenska tjänstemän i privat sektor är en stressad grupp, men också att det finns stora skillnader beroende på var i landet du bor. Mest stressade är tjänstemännen i Uppsala, där tre av fyra säger att de generellt stressas av sitt jobb. Därefter följer Halland och Värmland, medan huvudstaden hamnar på plats tio.

– Att sex av tio privatanställda tjänstemän i Södermanland känner sig stressade av jobbet är inte rimligt. Det är hög tid för arbetsgivarna att vakna! De är skyldiga att motverka att arbetet leder till ohälsa, säger Peter Hellberg, förste vice ordförande på Unionen

Även bristen på återhämtning är alarmerande. I Södermanland säger nästan tre av tio privatanställda tjänstemän, som känner sig stressade av jobbet, att de inte hinner återhämta sig efter stressiga perioder. Dessutom vet bara var fjärde om deras arbetsgivare har några riktlinjer för att minska stressen på deras arbetsplats.

– Stress har blivit ett normaltillstånd i många personers arbetsliv, vilket är oroväckande ur många aspekter. En mer krass aspekt är att personal som mår bra också ofta har mer ork att jobba. Men framförallt har vi rätt att må bra på och av arbetet. Det borde vara en självklarhet att som arbetsgivare prioritera de här frågorna, säger Peter Hellberg.

Hela listan (stress):
Känner du generellt att du blir stressad av ditt jobb? (Uppdelat på län)­­

1. Uppsala (74 %)

2. Halland (71 %)

3. Värmland (67 %)

4. Gävleborg (64 %)

4.  Södermanland (64 %)

6.  Kalmar (63 %)

6.  Östergötland (63 %)

8.  Västra Götaland (61 %)

8.  Västmanland (61 %)

10. Gotland (60 %)

10. Jönköping (60 %)

10. Kronoberg (60 %)

10. Stockholm (60 %)

14. Skåne (59 %)

15. Västernorrland (58 %)

16. Örebro (57 %)

17. Blekinge (56 %)

17. Jämtland (56 %)

17. Västerbotten (56 %)

20. Dalarna (54 %)

21. Norrbotten (50 %)

Hela listan (återhämtning):
Andel som inte känner att de hinner återhämta sig från stressiga perioder (av de som generellt upplever sig stressade, uppdelat på län).

1. Kalmar (36 %)

2. Norrbotten (30 %)

3. Skåne (28 %)

3. Södermanland (28 %)