Övertiden ökar i Kronobergs län

Nästan var femte i Kronobergs län jobbar övertid i snitt knappt sex timmar varje vecka. Det visar SCB-siffror på svenskarnas övertidsuttag för årets första kvartal, som Unionen redovisar i dag.

– Övertid ska användas vid tillfälliga toppar på arbetsplatsen inte som ett konsekvent sätt att hantera för låg bemanning. Det är helt klart en hälsorisk att normalisera övertid på jobbet. I dag är arbetstid en av de viktigaste arbetsmiljöfrågorna för tjänstemännen, säger Inger Rutensköld, regionchef i Unionen Småland.

Undersökningen indikerar att det på många arbetsplatser är norm att jobba nästan en hel arbetsdag extra per vecka. I hela landet jobbar nästan var femte anställd övertid, i snitt 6,3 timmar per vecka. Enligt Försäkringskassan var stress den vanligaste sjukskrivningsorsaken under 2014 och den psykiska ohälsan ökade för tredje året i rad.

I Kronobergs län arbetade 16 800 personer övertid under SCBs mätvecka, i snitt 5,7 timmar. Det är en ökning jämfört med förra året då de i genomsnitt jobbade 5,1 övertidstimmar.

– Med engagemang och ett aktivt arbetsmiljöarbete kan man förstärka de positiva delarna av det gränslösa arbetslivet på arbetsplatsen och samtidigt motverka de negativa. Att jobba över är att jobba utöver sin ordinarie arbetstid. Övertid ska beordras av arbetsgivaren i förväg eller godkännas i efterhand, men ska absolut inte schemaläggas, säger Inger Rutensköld.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare: Jennie Zetterström Mobil: 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 600 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se