Policy och handlingsplan gör skillnad för mångfald

Mångfaldsklimatet på de privatanställda tjänstemännens arbetsplatser är överlag öppet. Det visar en ny undersökning från Unionen. Undersökningen visar att mångfaldsarbetet är bättre på de arbetsplatser som tagit fram policy och handlingsplan.

– Det är glädjande att vi har detta klimat på arbetsplatserna. Mångfald är lönsamt – mångfald ökar kompetensen och konkurrenskraften. Det är också positivt att systematiskt mångfaldsarbete verkligen gör skillnad, säger Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg.

En absolut majoritet av de svarande anser att mångfald ökar såväl kompetensen som konkurrenskraften i företagen. Fler av de som arbetar på arbetsplatser som har en policy och handlingsplan för mångfaldsarbetet upplever att alla medarbetare behandlas med respekt oavsett olikheter och bakgrund.

– Ett systematiskt mångfaldsarbete som årligen dokumenteras och följs upp bör finnas på alla arbetsplatser. För bästa resultat bör arbetet göras i samarbete mellan arbetsgivare och förtroendevalda och anpassas till varje arbetsplats förutsättningar, säger Cecilia Fahlberg.

Unionens undersökning visar också att företag där chefer och ledningsrepresentanter tar ansvar för mångfaldsarbetet har personal med bättre inställning till mångfald.

– Chefer och ledningsrepresentanter spelar en viktig roll eftersom de kan lyfta mångfaldsfrågor och i ord och handling ta ansvar för arbetsplatsens arbete för lika rättigheter, säger Cecilia Fahlberg.

Unionens rapport ”Öka inkluderingen. Unionens mångfaldsrapport 2015” har genomförts av TNS Sifo på uppdrag av Unionen under februari och mars 2015. 2 000 privatanställda tjänstemän ingick i undersökningen.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se,  Frans Haraldsen, 072-543 65 22, frans.haraldsen@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 600 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se