Strejkvarsel för schysta villkor på GEC som flyger för SAS

Unionen varslar om strejk på GEC, Global Employer Company, som flyger inrikesflyg under SAS namn. Varslet gäller total arbetsnedläggelse och blockad av samtliga arbetsuppgifter som utförs av Unionens medlemmar vid GEC, på flygningar till och från Arlanda. Konflikten bryter ut den 22 februari om inte avtal träffats innan dess.

Bakgrunden till konfliktvarslet är att Unionens medlemmar på företaget är överens om att de vill ha kollektivavtal för att få avtalsenliga löneökningar och garanterade pensionsavsättningar.

– Unionens medlemmar på GEC vill ha kollektivavtal. De har rätt till avtalsenliga löner, garanterade pensionsavsättningar och försäkringar som branschen i övrigt har. Jag hoppas att vi ska komma överens med arbetsgivaren utan att behöva gå till konflikt, säger Niklas Hjert, Unionens förhandlingschef.

GEC flyger inrikesflyg för SAS räkning mellan Arlanda och Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall-Timrå, Åbo, Vasa och Tampere-Pirkkala. Företaget har 30 kabinanställda varav alla är medlemmar i Unionen.

– Medlemmarna är beredda att gå så långt som till konflikt för att till ett kollektivavtal. Det är inga orimliga krav de ställer utan de vill bara ha skäligt betalt för det jobb de gör, säger Niklas Hjert.

Unionens avtalsförslag innebär 18 387 kronor per månad i ingångslön för en person utan erfarenhet, GEC accepterar 16 895 kronor. För en person med fyra års erfarenhet anger avtalet 22 901 kronor, GEC accepterar 17 738 kronor.

GEC har inte något kollektivavtal men är medlemmar i Svenska Flygbranschen (SFB). Unionen har föreslagit ett avtal innehållande villkor som används av ett flertal flygbolag i Sverige. SFB och Unionen har tidigare varit överens om att använda sig av just detta avtal för nya aktörer för att inte försämra villkoren för kabinanställda på den svenska arbetsmarknaden. GEC har inte accepterat villkoren.

Det brittiska flygbolaget Flybe har anlitats av SAS för att flyga vissa av deras regionallinjer. Flybe har för detta ändamål bildat bolaget GEC, som anställer den kabinpersonal som utför flygningarna. Flygplanen är målade i SAS färger och personalen har SAS-uniformer. Flybes flygningar har Arlanda som nav och har pågått sedan i mitten av oktober 2015.

Pressjour tel 08-504 151 00, tf presschef: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, pressekreterare: Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 620 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – www.twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se

Citat

Medlemmarna är beredda att gå så långt som till konflikt för att till ett kollektivavtal. Det är inga orimliga krav de ställer utan de vill bara ha skäligt betalt för det jobb de gör.
Unionens förhandlingschef Niklas Hjert