Svårt för många studenter att hitta jobb i sommar

En ny undersökning från Unionen visar att en majoritet av studenterna på universitet och högskolor instämmer i att det är svårt att hitta ett sommarjobb. Särskilt svårt är det att hitta ett för studierna relevant sommarjobb.

Studenter utgör en viktig arbetskraft inom svenskt näringsliv. Ändå visar Unionens undersökning att cirka fyra av tio studenter tycker att det är svårt att hitta ett sommarjobb. Sommarjobbet innebär inte bara en erfarenhet och något att sätta på sin meritförteckning utan kan vara helt avgörande för att klara ekonomin. Unionens undersökning visar att hälften av de tillfrågade studenterna i någon mån är oroliga över sin sommarekonomi. Tre av tio känner en direkt oro.

- Det är självklart ett problem, säger Peter Hellberg, Unionens förste vice ordförande. För en del studenter är ett jobb under sommaren helt avgörande för att klara ekonomin och undvika oro och stress som i förlängningen kan gå ut över studierna.

Ännu fler, sex av tio av de tillfrågade studenterna, tycker att det är svårt att hitta ett arbete över sommaren som är relevant för deras studier. Unionen anser att det är viktigt med en nära koppling mellan näringslivet och landets universitet och högskolor så att nyexaminerade är redo för yrkeslivet när studietiden är över.

- Ett väl fungerande studentmedarbetarsystem som bygger på att arbetsgivare anställer studenter är en lösning alla parter tjänar på, säger Peter Hellberg. Studenter har en nyckelroll i att tillföra företagen färsk kunskap och vara en grund för den framtida kompetensförsörjningen. De får också chansen att bli tillräckligt meriterade för att klara fler och mer kvalificerade arbetsuppgifter.

Under sommaren utgår inget studiemedel och det är då upp till studenterna själva att klara sin ekonomi, till exempel genom just sommarjobb. Fler än en av tre bland de tillfrågade studenterna har någon gång tagit privata extra lån för att få ekonomin att gå ihop.

- Det förstärker bilden av att möjligheten att jobba under sommaren är mycket viktig för att studenter ska känna trygghet över sin ekonomi, säger Peter Hellberg.

Undersökningen genomfördes av IPSOS under maj 2014. Totalt svarade 1001 studenter.

Pressjour tel 08-504 151 00 Presschef: Louise Gerdemo Holmgren Mobil: 070-549 79 78, louise.gerdemo.holmgren@unionen.se Pressekreterare: Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med cirka 570 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se