Tillväxt trots ökad internationell osäkerhet

Efter två år av snabb tillväxt bland svenska börsbolag väntas utvecklingen dämpas i år, visar Unionens nya Bolagsindikator. Trots fortsatt god lönsamhet i de börsnoterade bolagen påverkas de av en osäker internationell konjunktur.

- Totalt sett utvecklades de svenska börsbolagen positivt under 2015, både vad gäller tillväxt och lönsamhet. Även för i år väntas tillväxten bli positiv men dämpad. Avmattningen förklaras framför allt av den ökade osäkerheten om den internationella konjunkturen, säger Unionens chefsekonom Lars Jagrén.

Under 2016 kommer tillväxttakten att sakta ner, från sju till två procent. Förväntningarna för i år avseende börsbolagens lönsamhet är lägre än tidigare men fortsatt positiv. Helt i enighet med de lite lägre internationella tillväxtprognoserna.

- Siffrorna i Unionens Bolagsindikator stämmer väl överens med de senaste månadernas internationella statistik som dominerats av osäkerhet och oro på de finansiella marknaderna, säger Lars Jagrén.

- Lönsamheten i börsbolagen ligger fortfarande lägre än de år som närmast föregick finanskrisen. Detta ska dock ses i ljuset av att avkastningen på alternativa riskfria placeringar under samma period sjunkit kraftigt. 2015 var differensen mellan börsbolagens rörelsemarginal och den 10-åriga statsobligationsräntan 10,7 procentenheter, vilket var större än under högkonjunkturåren 2006-2007, säger Lars Jagrén.

Utvecklingen skiljer sig mellan industrin och tjänstesektorn, framför allt vad gäller lönsamheten. Medan marginalerna i tjänstesektorn sjönk i fjol och väntas fortsätta sjunka i år ser utvecklingen i industrin relativt sett starkare ut.

- Utvecklingen i tjänstesektorn påverkas totalt sett av en stigande internationell konkurrens inom handeln, säger Lars Jagrén.

Bolagsindikatorn är Unionens sammanställning av finansanalytikers bedömningar av de enskilda börsbolagens utveckling. I detta fall cirka 1 800 prognoser av vilka de färskaste är daterade från mitten av mars.

Pressjour 08-504 151 00, tf presschef: Jennie Zetterström, 0709-188 198, jennie.zetterstrom@unionen.se, pressekreterare: Johan Forsberg, 072-586 75 48, johan.forsberg@unionen.se, pressekreterare: Frans Haraldsen, 072-543 65 22, frans.haraldsen@unionen.se

Unionen är Sveriges största fackförbund på den privata arbetsmarknaden och landets största tjänstemannaförbund med drygt 620 000 medlemmar. Följ oss på www.unionen.se – www.twitter.com/unionen – www.unionenopinion.se